روز شنبه ۲ تیرماه مصطفی نیلی، یکی از وکلای توماج صالحی خبر داده است که حکم اعدام توماج در دیوان عالی نقض شده است. پنجم اردیبهشت‌ماه امسال اعلام شد که دادگاه انقلاب، توماج را به اتهام فساد فی‌الارض به اعدام محکوم کرده است

لغو حکم اعدامِ توماج سرو قامت – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۷۶۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز شنبه ۲ تیرماه مصطفی نیلی، یکی از وکلای توماج صالحی خبر داده است که حکم اعدام توماج در دیوان عالی نقض شده است. پنجم اردیبهشت‌ماه امسال اعلام شد که دادگاه انقلاب، توماج را به اتهام فساد فی‌الارض به اعدام محکوم کرده است.

بد نیست بدانیم چرا توماج دو ماه پیش حکم اعدام گرفت و حالا همان اوباش عمامه‌به‌سر حکم ابطال اعدام داده‌اند. آیا این روند قضایی است که به نتیجه رسیده است؛ قبلاً ادله و شواهدی پیدا شده بود که توماج مستحق مرگ است و حالا همان از گور برخاستگان با کالبدشکافی در قوانین اسلامی به این نتیجه رسیده‌اند که نه خیر این‌طور نیست و فعالیت‌های توماج صالحی در حدی نبوده که لازم باشد حکم اعدام برای او جاری شود. طی این مدت کوتاه چه تحقیقاتی صورت‌گرفته است که دیوان عالی قوه قضاییه رژیم چنین تصمیمی گرفته است؟ مهم‌ترین اتفاقات به‌اجمال چنین است:

در برابر این گستاخی حکومت مبنی بر حکم اعدام برای توماج یک موج با ارتفاع بلند در سطح جهان به راه افتاد و حکومت را در معرض یک گرداب تعرض جهانی قرار داد. کمتر دولت و نهاد بین‌المللی و مجامع هنری و مدافع حقوق انسان در برابر این دیوانگی محض حکومت سکوت پیشه کردند.

در ایران هر کس که اسم توماج را شنیده و مهر او را بر دل داشت علیه این حکم اعتراض کرد. از نهادهای مختلف مبارزاتی همچون جنبش بازنشستگان، معلمان و دانشجویان و جنبش کارگری و کانون‌ها و شخصیت‌های هنری (سینمایی و نویسندگان) تا جوانان و زن و مرد و پیر و جوان همه خشمگین از چنین حکمی بودند.

مرگ رئیسی جلاد و آشفتگی بیشتر سران حکومت یکی دیگر از دلایل این عقب‌نشینی سریع حکومت است. حکومتی که اعتراض و نفرت از درودیوار جامعه علیه موجودیت را به چشم می‌بیند و درعین‌حال در اوج چندپارگی و ازهم‌گسیختگی “انتخاباتی” به سر می‌برد مجبور به آتش‌بس است. تفنگ‌ها را بر زمین می‌گذارند تا به خیال خود جامعه را آرام کنند. اما حکومت اسلامی کور خوانده است. تا آزادی توماج و همه زندانیان سیاسی و تا سرنگونی حکومت اسلامی جنگ ما مردم با حکومت باصلابت تمام ادامه دارد. قصه همان است، “سوراخ موش بخر”!

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *