جولیان آسانژ آزاد شد! - کاظم نیکخواه

جولیان آسانژ آزاد شد! – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۷۶۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

جولیان آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، پس از دستیابی به توافقی که به مبارزه علیه استرداد به آمریکا پایان می‌دهد، از زندانی در بریتانیا آزاد شد. آمریکا آسانژ را متهم به افشای اسرار حساس در مورد جنگ در عراق و افغانستان کرده است. ۷۵۰ هزار سند افشا شده توسط ویکی‌لیکس از جنایات فجیع نیروهای آمریکا و نیروهای متحدش موارد متعددی از قتل شهروندان غیرنظامی، بمباران مناطق غیرنظامی، تجاوز در زندان‌ها، و شکنجه زندانیان و فساد و ریاکاری که مقامات بالا نیز از آن خبر داشتند، پرده برداشت.

ویکی‌لیکس اعلام کرده است که جولیان آسانژ، بریتانیا را ترک کرده تا در دادگاهی در یک جزیره در اقیانوس آرام یکی از اتهامات خود را بپذیرد؛ اما بدون مجازات بیشتر به استرالیا بازگردد. چرا که او فی‌الحال بیش از ۵ سال در زندان بوده است. جولیان آسانژ ۵۲ سال سن دارد و با اتهام دسیسه برای دستیابی به اطلاعات دفاعی و امنیتی آمریکا و افشای آنها مواجه بود.

آسانژ با افشای اسناد جنایات نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان در سال ۲۰۱۰، به یک چهره محبوب مردم در سطح جهان تبدیل شد و کارزارهای بسیاری برای آزادی او به جریان افتاد. آسانژ گرچه مجبور گردیده است که یکی از موارد جرم خود را بپذیرد، اما به‌هیچ‌وجه جرم و جنایتی مرتکب نشده؛ بلکه جنایات فجیع نیروهای آمریکا و متحدینش را افشا کرد. طی پنج سال گذشته او رنج‌های بسیار و غیر قابل تحملی را متحمل شد و تا آستانه مرگ پیش رفت.

داستان آسانژ، کل محدوده تنگ حقوق بشر و آزادی‌خواهی دولت‌های غربی را جلوی چشم مردم دنیا قرار داد و نشان داد که افشای جنایات دولت، جرم است و افشاکننده مجرم است. از نظر مردم دنیا جولیان آسانژ مطلقاً جرمی نکرده؛ بلکه اقدام او قابل قدردانی است. لازم به اشاره است که چلسی منینگ سرباز آمریکائی نیز که همکاری او با ویکی‌لیکس افشا شد، در سال ۲۰۱۰ به ۳۵ سال زندان در آمریکا محکوم گردید و بعد از دست‌زدن به خودکشی و مشکلات بسیار در سال ۲۰۱۷ آزاد گردید.

آزادی آسانژ گرچه با قیدوشرط صورت‌گرفته، اما بسیار خوشحال‌کننده است و جا دارد به همه مردم آزادی‌خواه این آزادی را شادباش بگوییم. به امید موفقیت کارزارهای مردمی برای آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران و در سطح جهان.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *