جولیان آسانژ آزاد شد - حزب کمونیست کارگری

جولیان آسانژ آزاد شد – حزب کمونیست کارگری

مندرج در ژورنال شماره ۷۶۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

امروز چهارشنبه ۲۶ ژوئن جولیان آسانژ بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس در جزیره سایپان در نزدیکی استرالیا بعد از یک دادگاه کوتاه‌مدت، آزاد شد و در استرالیا کشور زادگاهش مورد استقبال قرار گرفت. قبلاً با وکیل آسانژ در مورد این دادگاه توافق شده بود که به‌شرط پذیرش نقض قوانین ضدجاسوسی توسط آسانژ، او می‌تواند فقط به پنج سال زندان یعنی همان مدتی که در انگلستان زندانی بوده محکوم شود و بلافاصله آزاد گردد. آسانژ از سال ۲۰۱۰ یعنی از ۱۴ سال پیش تحت تعقیب دولت آمریکا به‌خاطر افشای اسناد جنایات نیروهای این کشور در عراق و افغانستان بود و هفت سال از این مدت را در سفارت اکوادور در انگلستان پناهنده بود و پس از آن ۵ سال نیز توسط دولت انگلستان در زندان فوق امنیتی بلمارش و عمدتاً در سلول انفرادی نگه داشته شد. دادگاهی در آمریکا آسانژ را غیاباً به نقض قوانین ضدجاسوسی متهم کرده بود و محکومیت ۱۷۵ سال زندان بالای سر او قرار داشت.

آسانژ جرمی مرتکب نشده بود؛ بلکه جنایات و اقدامات ضدانسانی علیه مردم بی‌دفاع را افشا کرده بود و به‌خاطر افشاگری‌هایش مورد ستایش میلیون‌ها نفر از مردم جهان قرار گرفت. کارزارهای بزرگ و ده‌ها هزارنفره‌ای در حمایت از او و برای آزادی‌اش، در کشورهای مختلف به جریان افتاد. او جایزه عفو بین‌الملل و جوایز دیگری را نیز نصیب خود کرد. انتشار ۷۵۰ هزار سند محرمانه از جنایات نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان و گوانتانامو و برخی دیگر کشورها، از بمباران شهروندان غیرنظامی در این کشورها، شکنجه در زندان‌ها، تجاوز و فساد و هزاران اقدام غیرانسانی دیگر، جهان را تکان داد و خشم دولت آمریکا و متحدینش را علیه آسانژ برانگیخت.

آزادی آسانژ که از دیروز اعلام شد موجی از شادی را در میان کاربران رسانه‌ها و مردم در گوشه‌وکنار جهان برانگیخت. مدیای اجتماعی از استقبال از آسانژ مالامال شد. رسانه‌های بین‌المللی خبر آزادی او را در رأس خبرهای خود بازتاب دادند. آسانژ چون یک قهرمان پا به کشور زادگاهش استرالیا گذاشت و در رسانه‌ها پیشنهاد شده است که روز آزادی او هر سال تعطیل عمومی اعلام شود.

آسانژ به‌خاطر استفاده از آزادی بیان و در دفاع از آزادی بیان چهارده سال تحت تعقیب و فراری بود و نهایتاً توسط دولت انگلستان زندانی شد و رنج‌های بسیاری را متحمل شد که خود می‌تواند سوژه فیلم‌ها و کتاب‌های بسیاری باشد. دولت‌های آمریکا و انگلیس با تعقیب و زندانی کردن جولیان آسانژ و فشارهای غیرقابل‌تحمل و عظیمی که به او و خانواده‌اش وارد کردند، نشان دادند که حقوق بشرشان چقدر پادرهوا و دروغین است و هر جا با منافعشان خوانایی نداشته باشد به چه سرکوبگری تبدیل می‌شود.

آزادی امروز آسانژ نه به‌خاطر رحم و مروت این دولت‌ها، بلکه به دلیل فشار عظیمی بود که کارزارها و جنبش دفاع از آسانژ در جهان به آنها وارد کرد. جولیان آسانژ با سایت ویکی‌لیکس و افشاگری‌هایش دوره تازه‌ای را در جایگاه آزادی بیان و مدیای اجتماعی رقم زد و بدون تردید این تجربه سکوی مهمی در پیشروی جنبش دفاع از حقوق انسانی و آزادیهای سیاسی خواهد بود.

حزب کمونیست کارگری آزادی جولیان آسانژ و موفقیت کارزار آزادی او را به همه مردم شادباش می‌گوید و امیدوار است که با مبارزات و کارزارهایمان بتوانیم در همه زندان‌ها و شکنجه‌گاه‌ها در ایران و در هر گوشه جهان را بگشاییم و همه زندانیان سیاسی و عقیدتی را آزاد کنیم.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *