اعتصاب نفت و انقلاب زن زندگی آزادی – اصغر کریمی

اعتصاب نفت و انقلاب زن زندگی آزادی – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۷۶۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بیش از ۲۰ هزار کارگر در نزدیک به ۱۰۰ مرکز نفت و گاز در استان‌های مختلف کشور از روز ۳۰ خرداد دست به اعتصاب زده‌اند و هر روز تعداد مراکز اعتصابی افزایش می‌یابد.

این اعتصاب از چند نظر حائز اهمیت است. این یک اعتصاب سراسری در نفت است و الگویی برای اعتصابات سراسری در رشته‌های دیگر مثل مخابرات و راه‌آهن، آتش‌نشانی و معادن. خواست‌های اعتصاب، افزایش دستمزد، کوتاه‌کردن دست پیمانکاران و کاهش روزهای کار خواست همه کارگران در سراسر کشور است و از این نظر با این اعتصابات این خواست‌ها نیز می‌تواند به خواست‌های سراسری تبدیل شود. شکل‌دادن به شوراهای سازماندهی در بخش‌های مختلف کارگران نفت که این اعتصابات را عملی کرده، نقطه قوت حیاتی کارگران نفت است که می‌تواند به الگوی همه کارگران تبدیل شود.

اما آنچه به‌ویژه به این اعتصاب اهمیت می‌دهد شرایط سیاسی حاکم بر کشور است. در آستانه انتخابات نمایشی حکومت هستیم و شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت هم‌زمان با طرح خواست‌های کارگران اعتصابی اعلام کرده است که “رأی، بی رأی”. مقابله با انتخابات حکومتی یک عرصه سیاسی مهم مبارزه مردم در ادامه انقلاب زن زندگی آزادی است و از دادخواهان تا بازنشستگان و معلمان و دانشجویان و بسیاری از فعالین و تشکل‌های مردمی با بیانیه‌های کوبنده خود جبهه بزرگی را در مقابل حکومت شکل داده‌اند. کارگران نفت نیز به این جبهه پیوسته و آن را تقویت کرده‌اند.

نکته مهم این است که چه باید کرد که اعتصاب در نفت به یک گفتمان عمومی در جامعه تبدیل شود؟ چه باید کرد که این اعتصاب به یک جبهه مهم انقلاب تبدیل شود؟

برای این منظور اولاً مهم است که کارگران نفت در سراسر کشور اعم از رسمی و غیررسمی به این اعتصاب و شوراهای سازماندهی خود بپیوندند تا صفوف خود را مستحکم‌تر کنند. ثانیاً جامعه از فعالین زن تا تشکل‌های دانشجویی و دانش‌آموزی، تشکل‌های مختلف کارگری، بازنشستگان، معلمان و دادخواهان، به حمایت از این اعتصابات برخیزند و آن را به یک گفتمان سراسری تبدیل کنند. هر چه بیشتر در مدیای اجتماعی به این گفتمان دامن بزنند و تلاش کنند بیش‌ازپیش رسانه‌ای شود. هر چه فعالین انقلاب زن زندگی آزادی بیشتر در این مسئله دخیل شوند، به همان نسبت هم این اعتصاب فشار بیشتری به حکومت میاورد و هم بیشتر به یک موضوع و جبهه انقلاب تبدیل می‌شود.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *