این‌جا جهنم دهان بازکرده است! - سیامک بهاری

این‌جا جهنم دهان بازکرده است! – سیامک بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۷۶۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بحران انسانی هول‌انگیزی شیرازه زندگی مردم در کشور سودان را ازهم‌گسسته است. جهنمی بی‌انتها زیر پای مردمی درمانده، دربه‌در، گرسنه، آسیب‌دیده و بی‌پناه دهان بازکرده است. به گزارش یونیسف، ۹ میلیون کودک بدون غذا، دارو و درمان‌اند. سوءتغذیه مزمن و خطر مرگ و نیستی بیش از ۴ میلیون نفر را تهدید می‌کند. جنگ داخلی تا کنون قریب به ده میلیون نفر را آواره کرده است از این میان پنج میلیون کودک بی‌پناه، بدون هیچ امکان و تأمینی بی‌سرپناه و آواره شده‌اند. امکان کمک‌رسانی به درماندگان به دلیل خطرات نظامی و جنگی تقریباً به صفر رسیده است. بیش از یک سال است ژنرال‌ها و جنگ‌سالاران بر سر تقسیم قدرت و غارت منابع کشور، جنگ داخلی خونباری را به جامعهٔ غرق در فقر و فلاکت و بحران اقتصادی تحمیل کرده‌اند.

در ورطه‌ای از بی‌ثباتی و بحران اقتصادی، کشمکش بین ژنرال‌های جنگ‌سالار بالا گرفت تا بالاخره در کودتای شبه‌نظامیان در نیمه آوریل سال ۲۰۲۳ و در نتیجه جنگ داخلی بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع، بحران انسانی عظیم‌تری خلق گردید. کودتای نظامی در دل بحران اقتصادی و رکود تورمی عظیم، درحالی‌که بحران غذایی، سوخت و دارو زندگی مردم را درهم‌پیچیده بود، وضع را از آنچه بود، خطرناک‌تر کرد. تاکنون ده‌ها هزار کشته و نزدیک به ده میلیون نفر آواره شده‌اند. آتش جنگ همه‌جا زبانه می‌کشد.

ازیک‌طرف نیروهای واکنش سریع که از جانب روسیه و امارات متحده عربی حمایت می‌شوند، معادن طلای کشور را به چنگ آورده‌اند و به بزرگ‌ترین متحد دولت روسیه در آفریقا و منبع اصلی تأمین مالی نظامیان واگنر بدل شده‌اند. از طرف دیگر نیروهای ارتش سودان با حمایت مالی عربستان و مستشاران اوکراینی که کل کشور را می‌خواهند تصاحب کنند و خود به کشتار بی‌رحمانه معترضان متهم هستند، با دمیدن در آتش جنگ داخلی، جنایات جنگی بسیاری را سبب گردیده‌اند.

این وضعیت هولناکی است که بحران سرمایه‌داری قرن حاضر با جنگ‌افروزی و کشمکش نیابتی، بحران انسانی و با قربانی‌کردن میلیون‌ها کودک آفریده است. این جنگ ویرانگر را مردم سودان که عمرالبشیر دیکتاتور را به زیر کشیدند می‌توانند خاتمه بدهند و میلیون‌ها کودک و کل جامعه را از ورطه نابودی رها کرده و کشور را از شر نیروهای نیابتی و جنگ‌سالاران نجات دهند.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *