زمزمه اتحاد دو جنایتکار: اردوغان و بشار اسد! - محسن ابراهیمی

زمزمه اتحاد دو جنایتکار: اردوغان و بشار اسد! – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۷۶۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، امروز جمعه ۲۸ ژوئن، اعلام کرد که هیچ مانعی برای ازسرگرفتن روابط دیپلماتیک ترکیه و سوریه وجود ندارد. بشار اسد هم چند روز پیش تمایل به برقراری روابط دیپلماتیک با ترکیه را اعلام کرده بود.

بشار اسد جنایتکاری است که برای ماندن در قدرت، به قتل‌عام مردم به‌پاخاسته سوریه دست زد و فقط در یک حمله شیمیایی، بیش از هزار نفر را به طور فجیعی به قتل رساند. خبر خوب این است که از طرف مقامات قضایی فرانسه علیه بشار اسد به اتهام مشارکت در “جنایت علیه بشریت” حکم بازداشت بین‌المللی صادر شده است. فرستاده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه در ۲۳ آوریل ۲۰۱۶ تخمینی از ۴۰۰٬۰۰۰ کشته را در جنگ برآورد کرده است.

اردوغان که امروز دست اتحاد به‌سوی این جنایتکار دراز کرده است، در جریان انقلاب مردم سوریه در سال ۲۰۱۱، شخصاً در نابودی زندگی میلیون‌ها شهروند سوریه نقش مستقیم داشت. وقتی مردم سوریه در متن انقلابات موسوم به “بهار عربی”، دیکتاتوری بشار اسد را در خیابان‌ها به چالش کشیدند، اردوغان با تمام نیرو پشت وحشی‌ترین باندهای اسلامی مثل “جبهه النصره” رفت و کمک کرد انقلاب مردم به‌پاخاسته سوریه در منگنه نیروهای اسلامی و بشار اسد به خاک و خون کشیده شود. فراموش نکرده‌ایم که او چگونه برای در هم شکستن مقاومت کوبانی در مقابل داعش، با تمام قوا به کمک داعش شتافت و فقط مقاومت شجاعانه مردم کوبانی توانست کوبانی را از دست خون‌آشامان داعش نجات دهد.

اردوغان با حمایت لجستیکی و نظامی از باندهای اسلامی در سوریه، اولاً برای شکست انقلاب مردم سوریه تلاش می‌کرد، چون به‌شدت از سرایت آن به خود ترکیه هراس داشت؛ ثانیاً، تقویت نیروهای اسلامی وابسته به دولت ترکیه، یک رکن اصلی در استراتژی منطقه‌ای ترکیه برای سهم بیشتر از کیک خونین سوریه در رقابت منطقه‌ای بر سر قدرت و هژمونی بود.

امروز اوضاع عوض شده است. بحران اقتصادی، تورم کمرشکن، فقر، بیکاری وسیع و بحران میلیون‌ها پناهجوی سوریه‌ای باعث شده است موقعیت حزب حاکم و شخص اردوغان آنچنان متزلزل شود که چند ماه پیش در انتخابات شهرداری‌ها شکست سنگینی متحمل شود. در چنین شرایطی است که اردوغان، یعنی یک خودکامه به‌سوی یک جنایتکار علیه بشریت دست دراز کرده است که فقط حاکی از استیصال سیاسی است. و چه شرایطی مناسب‌تر از این که مردم ترکیه در خیابان سراغ این خودکامه فاسد اسلامی بروند!

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *