کشتار مردم در کنیا به جرم اعتراض به فقر - سیاوش آذری

کشتار مردم در کنیا به جرم اعتراض به فقر – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۷۷۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنا بر گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر دست‌کم ۳۰ نفر در تظاهرات که علیه قوانین مالیاتی در کنیا شکل‌گرفته بود، کشته شدند. این تظاهرات که توسط نیروهای امنیتی کنیا به خون کشیده شد به رهبری جوانان در اعتراض به ارائه بودجه ۲۰۲۴-۲۰۲۵ در پارلمان در ۱۳ ژوئن، با احتساب مالیات بر ارزش‌افزوده ۱۶ درصدی بر نان و مالیات سالانه ۲,۵ درصدی بر خودروهای شخصی شکل گرفت. لازم به ذکر است که رئیس‌جمهور کنیا تسلیم خواسته‌های جوانان شد و روز چهارشنبه پیش‌نویس بودجه که در آن مالیات‌های متعددی را در نظر گرفته بود، پس گرفت.

داستان آشنا است. در یک سو سرمایه و دولت یک‌درصدی‌ها که تنها باهدف سوداندوزی به استثمار کارگران و غارت ثروت اجتماعی، منابع طبیعی و نابودی انسانیت، طبیعت و زندگی در حرکت‌اند و در سوی مقابل اکثریت ۹۹ درصدی که به دفاع از منزلت و معیشت انسان، حقوق انسانی و مدنیت، طبیعت و زندگی برخاسته‌اند.

وضع قوانین مالیاتی از جنس مالیات بر اقلام پایه‌ای موردنیاز مردم، از جمله مواد خوراکی، در کنار مالیات بر مزد کارگران و مزدبگیران و معافیت سرمایه‌های خرد و کلان از پرداخت مالیات‌بردرآمد یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌ها برای انتقال ثروت اجتماعی به سرمایه است. این سیاست‌های اقتصادی با ادعای مقابله با و خروج از بحران توجیه می‌گردند. اما نکته اینجاست که خود این بحران‌ها محصول روابط تولید اجتماعی سرمایه‌داری هستند؛ تا سرمایه و حاکمیت سرمایه‌داری هست بحران و فقر و فلاکت عمومی خواهد بود. بحران اصلی موجودیت سرمایه و جامعه سرمایه‌داری است.

اما موجودیت بحران‌زای سرمایه همچنین آبستن نفی وضع موجود و حاکمیت سرمایه است؛ سرمایه هم‌زاد گورکنان خود است. راه حال واقعی برای خروج از بحران همه‌جانبه سرمایه راهی است که جوانان در کنیا، همچون جوانان و مردم آزادی‌خواه در ایران، افغانستان، آمریکای لاتین، اروپا و تمامی جهان پیش روی ما قرار می‌دهند: سرنگونی انقلابی حاکمیت سرمایه‌داری و دولتش و برقراری جامعه‌ای انسانی که بر سر درش “به هر کس به‌اندازه نیازش و از هر کس بر حسب توانش” نقش شده باشد. شرط لازم تحقق این امر اما سازماندهی و تشکل در احزاب انقلاب انسانی همچون حزب کمونیست کارگری است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *