فرانسه: چاره‌ای جز نبرد خیابانی نیست - پتی دبونیتاس

فرانسه: چاره‌ای جز نبرد خیابانی نیست – پتی دبونیتاس

مندرج در ژورنال شماره ۷۷۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دور نخست انتخابات پارلمانی زودهنگام در فرانسه از صبح روز یکشنبه، ۳۰ ژوئن، دهم تیرماه، آغاز شد.

برنامه راست افراطی”اجتماع ملی” به رهبری “ژردن باردِلا” و “مارین لوپن” که اوایل ماه جاری میلادی، در انتخابات پارلمان اروپا تقریباً با دوبرابر آرا، از ائتلاف امانوئل مکرون پیش افتاد روشن و سرراست است. حزبی ضد مهاجرت “بیگانه‌ستیز”، ناسیونالیست و ضد اتحادیه اروپا.

در اوج تهاجم دولت امانوئل ماکرون به معیشت، رفاه، بهداشت، بیمه‌های بیکاری همراه با بالابردن سن بازنشستگی در فرانسه دور جدیدی از نبردهای بزرگ خیابانی که جلیقه زردها سازمان‌دهنده آن بودند در این کشور شروع شد. امانوئل ماکرون برای پایان‌دادن به هرآنچه مربوط به رفاه مردم بود قدرت را به دست گرفت؛ اما در برآورده‌کردن برنامه‌های ضدمردمی خود نسبتاً ناکام ماند. راه ناتمام ماکرون را حالا “باردِلا – لوپن” می‌خواهند به اتمام برسانند.

ویروس قدرت‌گیری “راست افراطی” در فرانسه در دامن “راست میانه” پرورش یافت و حالا این بلای اجتماعی به جان همه مردم فرانسه افتاده. گفته می‌شود انتخابات پارلمانی در فرانسه یک رویارویی بین حزب راست‌گرای افراطی “اجتماع ملی” و حزب چپ‌گرای “جبهه مردمی نوین” است. این بیان همۀ حقیقت نیست. هیچ حزب مخالفی مادام که برنامه رادیکال و انقلابی نداشته باشد صرفاً با اتکا به صندوق رأی نمی‌تواند راست موجود در فرانسه را شکست داده و جامعه را از بحران فعلی رها کند.

برنامه ماکرون با فراخوان به انتخابات زودهنگام بر این بود که جامعه را از سگ هار “راست افراطی” بترساند و تبدیل به اسیر قلاده به گردن “راست میانه” کند تا باز هم در ادامه سیاست‌های خود در قدم‌هایی آهسته‌تر اما پیوسته دستاوردهای رفاهی جامعه را تاراج کند.

مهار این راست فاشیست و خطرناک که تصمیم گرفته است با عوام‌فریبی تیشه به ریشه زندگی مردم بزند فقط با تعرض وسیع خیابانی ممکن نیست. پاسخ‌دادن قاطع به این راست با یک برنامه قوی سوسیالیستی که بخواهد و بتواند قدرت سیاسی را به دست بگیرد ممکن می‌شود. به همین دلیل تعرض خیابانی جلیقه زردها ناکافی و بدون برنامه‌ریزی و بدون وجود یک حزب سیاسی انقلابی به نتیجه نرسید. این برنامه نمی‌تواند صرفاً انتخاباتی باشد. فرانسه به‌عنوان کشور کمون پاریس باید به گذشته انقلابی خود بازگردد و تیشه به ریشه سرمایه‌داری بزند تا رها شود.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *