پرواز دلار بر فراز آسمان ایران - کیوان جاوید

پرواز دلار بر فراز آسمان ایران – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۷۷۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در ایران هر دلار آمریکا به ۶۲ هزار تومان و هر سکه بهارآزادی به ۴۳ میلیون تومان رسید. تحلیلگران اقتصادی هم سو با دولت آمریکا دلایل این بی‌ارزشی ریال را انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید، جنگ در غزه، تنش بین اسرائیل و حزب‌الله، تعیین جانشین رئیسی و همچنین تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی و کمبود منابع ارزی عنوان می‌کنند.

همه این عوامل درعین‌حال که می‌توانند بخشی از حقیقت باشد؛ اما بیانگر همه واقعیت نیست. بحران ارزی و افت شدید ارزش ریال و پرواز دلار مستقیم به حاکمیت جمهوری اسلامی مربوط است. در درجه اول به‌عنوان پرچمدار اسلامی سیاسی و منشأ تروریسم دولتی که در جهان به همین نام شناخت شده و رسمیت یافته است. چنین حکومتی نمی‌تواند در بازار جهانی ادغام شود و مقبول مؤسسات مالی جهانی قرار بگیرد.

اسلام در حاکمیت به‌خودی‌خود منشأ این بحران فزاینده و غیرقابل‌مهار اقتصادی در ایران نیست. در کشورهای دیگر نیز حاکمیت اسلام به چشم می‌خورد اما به دو دلیل منجر به این وضعیت نمی‌شود که در ایران شاهد آن هستیم. اول اینکه کمتر کشوری با حاکمیت اسلامی می‌خواهد نماینده اسلام سیاسی در جهان باشد و برای به کرسی نشاندن این سرکردگی از تروریسم فرامرزی بهره بگیرد. دولت‌ها مادام که جنایت اسلامیون، داخلی باشد چشم بر آن می‌بندند. دوم تضاد شدید جامعه ایران با اسلام و مذهب است. مردم ایران اسلام و حاکمیت اسلامی را به شدیدترین وجه ممکن به چالش کشیده‌اند. می‌توان به‌یقین گفت جامعه ایران اسلامی نیست، ضد اسلام است و جنبش فرهنگی مدرن و ضداسلامی بارها تا سرنگونی رژیم خیز برداشته است. بحران اقتصادی در ایران شدیداً سیاسی و مربوط به کلیت حاکمیت اسلامی است.

اینکه این آخوند یا آن بی عمامه رئیس‌جمهور شود یا اصلاح‌طلب بیاید و اصول‌گرا برود تأثیری در ساختار سیاسی موجود در ایران ایجاد نمی‌کند. همه این افراد و این گرایشات سروته یک کرباس‌اند. به‌قول‌معروف تا اسلام کفن نشود و جمهوری اسلامی سرنگون نگردد و آزادی و برابری بر ویرانه‌ها جمهوری اسلامی برقرار نشود، آش همین است و کاسه همان. حل بحران اقتصادی در ایران منوط به سرنگونی جمهوری اسلامی و برقراری یک جامعه آزاد انسانی است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *