جدال برای تشکیل تیم فوتبال زنان در ایران - سیما بهاری

جدال برای تشکیل تیم فوتبال زنان در ایران – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۷۷۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

تشکیل تیم زنان در باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال یکی از الزاماتی است که از سال ۲۰۱۷ در اساسنامه به‌روز شده‌ “ای اف سی”، (کنفدراسیون فوتبال آسیا) روی آن تأکید شده بود. باشگاه‌های ایرانی از این امر مستثنا نیستند. در همین راستا مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال هم گفت: “همۀ باشگاه‌ها باید تیم زنان داشته باشند.”

تب فوتبال تب بسیار داغی هست. خصوصاً این روزها که مسابقات جام ملت‌های اروپا در جریان است این داغی را در محافل مختلف می‌توان دید. در محل برگزاری مسابقات چهره‌های شاد و هیجان‌زدهٔ زنان و مردانی را می‌توان دید که چطور با لذت مسابقات را تماشا می‌کنند، دوستان در کنار هم مسابقات را می‌بینند و با فریاد و سوت و شعار تیم موردعلاقه‌شان را تشویق می‌کنند. آری تب فوتبال بسیار داغ است.

در ایران این میدان هم بدون جنگ و کشمکش نبوده است. مثل خیلی عرصه‌ها یک طرف این جنگ هم زنان هستند. زنان هم علاقه دارند به استادیوم‌ها بروند و با دوستانشان فوتبال ببینند و جیغ بکشند و تیم موردعلاقه‌شان را تشویق کنند، نام تیم موردعلاقه خود را فریاد بزنند و بازیکن دوست‌داشتنی خود را تشویق کنند. تیم فوتبال زنان یکی دیگر از حقوق زنان است که باید به حکومت اسلامی تحمیل شود.

جنبش ضد آپارتاید جنسیتی در ایران به قدمت عمر جمهوری اسلامی است و حضور زنان در همه عرصه‌های ورزشی همچون سیانور زیر دندان حکومت عمل می‌کند. خصوصاً با انقلاب زن زندگی آزادی تعرض زنان و جامعه مدرن به حکومت ارتجاعی اسلامی وسیع‌تر از هر زمانی شده است. این تحولات نه‌تنها در ایران که در جهان به وسیع‌ترین شکل ممکن دیده و شنیده شده است. فشار “ای اف سی” را همراه با فشار اجتماعی مضاعف در ایران به اهرمی علیه جمهوری اسلامی تبدیل کنیم تا هر چه سریع‌تر در برابر خواست تشکیل باشگاه‌های فوتبال زنان در ایران عقب بنشیند.

مردم دارند حکومت اسلامی را سر جایش می‌نشانند. همانطور که دررابطه‌با حجاب و اعدام و مضحکۀ انتخابات و همۀ قوانین جمهوری اسلامی علیه حکومت و ارگان‌های سرکوبش عمل می‌شود. تحت این شرایط مرتجعی چون مهدی تاج زمزمه ایجاد تیم فوتبال زنان را سر داده است. اما فشار اجتماعی‌تر است. به کمک زنان و همه مردان آزاداندیش این خواست را به حکومت ضد زن تحمیل می‌کنیم.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *