انتصاب پزشکیان و ادامه کابوس حکومت - حمید تقوایی

انتصاب پزشکیان و ادامه کابوس حکومت – حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۷۷۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

از صندوق بیرون آوردن پزشکیان بجای رئیس‌جمهوری که مردم هلاکتش را جشن گرفتند، خود گویای مؤلفه‌های مختلف شرایط سیاسی ایران در دوره حاضر است. دوره‌ای که با انقلاب زن زندگی آزادی در ١۴٠١ آغاز شد.

“اصلاح‌طلبی” که ذوب شده در ولی‌فقیه است، بجای رئیس‌جمهور جلادی که ناگزیر شدند با پایان بخشیدن به زندگی‌اش دوره‌اش را به پایان برسانند، در انتخاباتی که مردم به رفراندوم  سرنگونی تبدیلش کردند، رئیس‌جمهور می‌شود! این به‌اصطلاح انتخابات، بر خلاف انتخابات های گذشته، مانوری برای تنظیم مناسبات بین  باندهای مختلف حکومتی نبود، بلکه پاسخی از سر استیصال به یک جامعه در حال انفجار بود.

انتخابات را خامنه‌ای معماری کرد و مردم بر سرش خراب کردند. خامنه‌ای پزشکیان را برای گرمی بازار انتخاباتی از فیلتر شورای نگهبان گذراند و به امید تخفیفی در بحران همه‌جانبه نظامش از صندوق بیرون آورد. اما پزشکیان همانقدر می‌تواند بحران حکومت را تخفیف بدهد که توانست بازار انتخابات را گرم کند. یعنی هیچ!

این دیگر دوره خاتمی و روحانی نیست که بخشی از جامعه با توهم گشایش سیاسی و با تاکتیک بجان هم انداختن بالائی‌ها در بازی انتخاباتی شرکت می‌کرد. این “انتخابات” ای در دل اولین انقلاب زنانه تاریخ است.  مدت‌هاست مردم در برابر کل نظام بپا خاسته‌اند و اعلام داشته‌اند “اصلاح‌طلب – اصولگرا دیگه تمومه ماجرا”. این بار این انقلاب است که بالائی‌ها را به رقص واداشته است؛ به جست‌وخیز روی زمینی که هر روز داغ‌تر می‌شود!

این بار حکومت صرفاً با تحریم  انتخابات روبرو نبود؛ بلکه با رفراندوم گسترده‌ای بر سر بودونبود نظامش روبرو بود. رفراندومی که صریح و آشکار رأی به نبود جمهوری اسلامی داد.  اکثریت قاطع مردم نه‌تنها رأی ندادند؛ بلکه بخش‌های مختلف جامعه، از  معلمان و بازنشستگان و  کارگران اعتصابی نفت، تا دانشجویان و زنان و دادخواهان و زندانیان سیاسی و نویسندگان و رنگین‌کمانی‌ها و در یک‌کلام اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق مردم، یکبار دیگر متحد و یکپارچه با صدای بلند اعلام کردند رأی ما سرنگونی و انتخاب ما زن زندگی آزادی است.

انتخابات را بالا معماری کرد؛ اما فرمان در دست پائینی‌ها بود. انتصاب پزشکیان به همان اندازه عدم شرکت بیش از ٨٠ درصد مردم در نمایش انتخاباتی نشاندهنده درماندگی و ضعف و بن بست حکومت و تعرض همه جانبه مردم است. تعرضی که تا به کرسی نشستن  رأی سرنگونی مردم به پیش خواهد رفت.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *