دست "گرگ‌های خاکستری" از مسابقات ورزشی کوتاه! - محسن ابراهیمی

دست “گرگ‌های خاکستری” از مسابقات ورزشی کوتاه! – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۷۷۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز سه‌شنبه ۱۲ تیر مریح دمیرال، بازیکن تیم ملی ترکیه  در بازی ترکیه در مقابل اتریش پس از زدن گل دوم، با هر دو دست خود، نماد “گرگ‌های خاکستری” را نشان داد. یوفا به‌خاطر این حرکت او را از حضور در دو دیدار رقابت‌های جام ملت‌های اروپا  محروم کرد. در واکنش به این اقدام یوفا،  فاشیست‌های ترکیه در شبکه‌های اجتماعی فراخوان داده‌اند حاضران در ورزشگاه برلین، در جریان بازی ترکیه در مقابل هلند سلام “گرگ‌های خاکستری” را نشان دهند. اردوغان هم‌سفرش به جمهوری آذربایجان را لغو کرده است تا در همبستگی با دمیرال در ورزشگاه برلین حضور پیدا کند.

گرگ‌های خاکستری (Bozkurtlar)، یک جریان پان‌ترکیست فاشیست است که صریحاً برتری “نژاد ترک” را تبلیغ می‌کند و در جهت این ایدئولوژی فاشیستی به جنایات زیادی علیه شهروندان دیگر دست‌زده است. این گروه دست به ترورهای زیادی علیه شهروندانی که از نظر این گروه ترک خالص محسوب نمی‌شوند زده است. کُردها، ارمنی‌ها، مسیحی‌ها، یونانی‌ها و یهودی‌ها از جمله اهداف ترور این گروه بوده‌اند. در سال ١٩٩٣ بە بهانه حضور عزیز نسین، نویسنده طنزپرداز ترکیه مهاجمان اسلام‌گرا و ملی‌گرایان افراطی در حالی کە سلام “گرگ‌های خاکستری” را نشان می‌دادند، بە هتلی در سیواس حملە کردە و آن را بە آتش کشیدند  و ٣٣ نفر را به قتل رساندند. گزارش منابع حقوق‌بشری، شمار قربانیان خشونت‌های منتسب بە این گروه را بالغ بر “هزاران نفر” تخمین زده است. فعالین حقوق بشر و طرفداران برابری همه شهروندان، به “گرگ‌های خاکستری” لقب  “جوخه مرگ” داده‌اند.

اردوغان که شکست‌های سنگینی در انتخابات ترکیه متحمل شده است، حرکت دمیرال آنهم در بازی پربیننده فوتبال را در هوا قاپید تا با راه انداختن هیجان ناسیونالیستی موقعیت متزلزل خود را بهبود بخشد. مردم انساندوست ترکیه می‌توانند پاسخ محکمی به این فرصت‌طلبی فاشیستی اردوغان بدهند.

همچنین، نباید اجازه داد مسابقات ورزشی به میدان‌های تبلیغات فاشیستی نژادپرستانه  تبدیل شود. اقدامات تنبیهی در مقابل تحرکات نژادپرستانه باید بسیار قاطع باشد. یوفا و مراجع مربوط به این مسابقات و قوانین کشورها باید از حرمت و زندگی شهروندانی که در سال‌های طولانی موضوع جنایات گروهی فاشیستی مثل “گرگ‌های خاکستری” بوده‌اند با قاطعیت تمام دفاع کند. همچنین ما شهروندان کشورهای دیگر و علاقمندان فوتبال هم باید فعالیت‌ها و جنب و جوش‌های فاشیستی در ورزشگاه‌ها را شدیداً محکوم کنیم. فاشیست‌ها جایی در ورزشگاه‌ها ندارند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *