جاوید رحمان مهمان ما در تورنتو - بابک یزدی

جاوید رحمان مهمان ما در تورنتو – بابک یزدی

مندرج در ژورنال شماره ۷۷۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران بعد از ارائه گزارش خود از نقض حقوق بشر توسط رژیم اسلامی، اولین سخنرانی‌اش را در تاریخ جمعه ۵ جولای، ۱۵ تیر در تورنتو به دعوت گروه “ایرانیان کانادائی برای دموکراسی” ارائه داد.

یک ساعت برای خبرنگارها و دو ساعت هم برای سخنرانی و پرسش‌وپاسخ در نظر گرفته شده بود.

مهمانان که حدود ۱۰۰ نفر بودند بیشتر فعالین سیاسی، اجتماعی تورنتو و مخالف رژیم بودند. ایشان به توضیح گزارش خود و موارد مشخص نقص حقوق بشر و به‌ویژه ده سال اول حکومت اسلامی پرداخت. اینکه رژیم در اوایل سال‌های دهه شصت کودکان زیادی که هنوز به سن بلوغ نرسیده بودند را کشت، خیلی از بهائیان و خانوادهٔ آنها را زندان و شکنجه و اعدام کرد. هزاران نفر مجاهد و کمونیست را در کمتر از چند هفته در تابستان ۶۷ قتل‌عام کرد و پاسداران به دختران باکره قبل از اعدام تجاوز می‌کردند.

در قسمت مصاحبه‌ها وقتی صدف کورش نیا گفت از “تلویزیون حزب کمونیست کارگری” هست، جاوید رحمان خوشحال شد و استقبال کرد که علی‌رغم کشتار زیاد کمونیست‌ها در ایران کمونیست‌ها و چپ‌ها و سوسیالیست‌ها صدا و تلویزیون دارند. او اشاره کرد که در قتل‌عام ۶۷ تعداد زیادی کمونیست، سوسیالیست، چپ و آتئیست فقط به دلیل باورهایشان اعدام شدند و این را نیز به‌عنوان جنایت علیه بشریت برشمرده.

در قسمت پرسش‌وپاسخ من از ایشان دو سؤال کردم. سؤال اول اینکه آیا ایشان سعی کرده که رسماً به ایران برود و نقض حقوق بشر در ایران را از نزدیک مشاهده و آزار بهائیان، خانواده زندانیان سیاسی و قتل‌عام شدگان را از نزدیک دیده و بررسی کند؟ و سؤال دوم آیا ما مردم ایران و دادخواهان قبل از سقوط رژیم اسلامی قادر خواهیم بود این رژیم را به جرم جنایت علیه بشریت در جهان محاکمه کنیم؟ پاسخ جاوید رحمان در مورد سؤال اول این بود که برای رفتن به ایران بارها تلاش کرده؛ اما رژیم موافقت نکرده است. در پاسخ سؤال دوم هم گفت باید تلاش کرد؛ ولی منافع سیاسی اقتصادی دولت‌ها به‌ویژه چین و روسیه مانع اصلی در این کار است.

از جاوید رحمان باید تشکر کرد و او را مورد تشویق قرار داد. ما دادخواهان نیز باید متحد و یکپارچه همانطور که سپاه را در لیست تروریستی در کانادا قرار دادیم سران رژیم را به پشت میزهای محاکمه بکشانیم و عدالت را علیه آنها جاری کنیم.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *