معلولیت و مبارزه برای حقوق معلولان - سینا پدرام

معلولیت و مبارزه برای حقوق معلولان – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۷۳۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رضا ملک‌زاده، استاد دانشگاه و فوق‌تخصص گوارش و کبد وزیر بهداشت دوران رفسنجانی در گفتگویی با وب‌سایت خبر آنلاین، قانون “جوانی جمعیت”، محدودیت‌های به وجود آمده برای غربالگری و همچنین محدودیت در تهیه وسایل پیشگیری از بارداری را اشتباه عنوان کرد و گفت: “قوانین وضع شده در خصوص محدودیت‌ها در غربالگری و سقط درمانی یکی از دلایل افزایش به‌دنیاآمدن نوزادان دارای معلولیت است.”

ما در ژورنال بارها به این موضوع پرداخته‌ایم و من خوانندگان عزیز را به خواندن مصاحبه حمید تقوایی دراین‌خصوص تحت عنوان “سقط‌جنین آری یا نه؟” رجوع می‌دهم.

اما موضوع رفتار و نگرش جامعه به معلولین جسمی و روحی به‌ویژه معلولیت‌های ژنتیکی از دوران تولد خود حاصل‌جمع روابط اقتصادی حاکم و نگرش‌های مذهبی و سنتی رایج در جامعه است. انسان “معلول” انسانی است که “ارزش” خود را برای سیستم اقتصادی حاکم ازدست‌داده است و “سربار” محسوب می‌شود.

شاید به‌جرئت بتوان گفت که درجه رفتار جامعه با موضوع معلولیت درجه انسانی بودن آن جامعه را منعکس می‌کند. در جوامع حاضر حق‌وحقوق انسانی معلولین به‌اندازه‌ای رعایت می‌شود که آن جامعه مجموعاً توانسته باشد حقوق انسانی آنان را به طبقات حاکم و دولت‌هایشان تحمیل کرده باشد. حقوق معلولین خود حاصل و انعکاسی از مبارزات اجتماعی و جنبش‌های مساوات‌طلبانه قرن‌های اخیر است.

در ایران نیز جنبش مطالباتی معلولین یک جنبش زنده و فعال است. این حرکات شایسته حمایت و سازماندهی هستند. ایجاد تسهیلات و امکانات رفاهی ویژه و مناسب برای شکوفایی استعداد هر فردی حتی با “معلولیت‌های” مختلف از اولین اقداماتی است که باید از هر حکومتی انتظار داشت. معلولیت، ناقض داشتن حقوق اجتماعی نیست بلکه نیاز به حقوق ویژه و مناسب با هر نوع آن را برمی‌انگیزد.

زمانی که ایران و جوامع انسانی دیگر بر اساس “سود” و پر کردن جیب سرمایه‌داران حاکم سازمان داد نشده باشند، آنگاه حتی کلمه “معلولیت” از فرهنگ عمومی رخت خواهد بست و به گذشته انسان بدل خواهد شد. تا آن موقع جدال و مبارزه ادامه دارد.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *