رکورد طلاق - منظر دریاکناری

رکورد طلاق – منظر دریاکناری

مندرج در ژورنال شماره ۷۷۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سازمان ثبت‌احوال در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که در سال ۱۴۰۲ استان تهران با ۶۳۳۴ هزار و ۹۷ طلاق ثبت شده، رکورددار میزان طلاق در سال گذشته است. آمار ثبت‌احوال کشور در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۰۲ هزار و ۱۸۳ طلاق در کل کشور را به ثبت رسانده است که پس از تهران استان‌های خراسان رضوی با ۲۱ هزار و ۶۴۳ مورد طلاق، خوزستان با ۱۱ هزار و ۵۶۶ طلاق، فارس با ۱۱ هزار و ۵۶ طلاق و اصفهان هم با ۱۱ هزار و ۳ مورد طلاق در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

عامل اقتصادی تنها یکی از بروزات طلاق در مقیاس وسیع اجتماعی است. هر چه جامعه از نظر اقتصادی ناامن‌تر باشد و مردم در وضعیت بد اقتصادی گرفتار آمده باشد. ناهنجاری‌های اجتماعی نیز گسترده‌تر می‌شود. طلاق را اما نباید در زمره ناهنجاری‌های اجتماعی طبقه‌بندی کرد. بااین‌وجود تأثیر فروپاشی اقتصادی در جامعه بر رشد طلاق نیز شدیداً دخیل است.

عامل فرهنگی طلاق مهم‌تر از هر عاملی است. جامعه ایران مداوماً در حال عبور از فرهنگ مردسالار و ضد زن است. زنان با همه وابستگی‌های شدید اقتصادی که به مردان دارند، دیگر اموال و دارایی مرد محسوب نمی‌شوند. یعنی با رشد فرهنگ جهانیِ برابری‌طلبانه و باز شدن فضای جهانی فرهنگ مدرن و پیشروی جهانی به روی جامعه ایران، زنان و حتی مردان با پدیده طلاق همچون یک طاعون که باید از دستش فرار کرد گریزان نیستند. طلاق را در صورت عدم همدلی در زندگی مشترک می‌پذیرند، هر چند هنوز وابستگی اقتصادی زنان به مردان مانع استقلال بیشتر زنان می‌شود.

مذهب‌زدایی، به‌ویژه اسلام زدایی از زندگی مردم و دشمنی آشکار مردم با قوانین و باورهای ارتجاع اسلامی یک وجه مهم دیگرِ پشت‌پازدن به فرهنگ منحط اسلامی در باره خانه و خانواده و نقش زن در این مناسبات اسارت‌بار زناشویی است. بخش قابل‌توجهی از جوانان در حال حاضر زندگی مشترک بدونِ ازدواج را در ایران تجربه می‌کنند. همین رویکرد جدید فرهنگی و ضداسلامی باعث می‌شود فاجعه‌بار بودن و ممنوعه بودن و تابو شدن طلاق شدیداً زیر سؤال برود. با پیشرفت هر چه بیشتر جامعه و تأمین اقتصادی هر چه بیشتر همه شهروندان، این سنت دوران جامعه طبقاتی، فئودالی نیز کم‌رنگ‌تر و بی‌خاصیت‌تر می‌شود. از طلاق باید هر چه بیشتر هراس زدایی شود.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *