نشست دوحه با حضور طالبان - فریبرز پویا

نشست دوحه با حضور طالبان – فریبرز پویا

مندرج در ژورنال شماره ۷۷۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

درنده‌خویانی که هم‌دندان گرگان‌اند*

نشست دوروزه دوحه در قطر، میان سازمان ملل و نمایندگان طالبان روز  یکشنبه ۳۰ ژوئن، ۱۰ تیر و دوشنبه  اول ژوئیه  با پذیرش سه شرط طالبان با شرکت نمایندگان ۲۲ کشور و ۸ سازمان بین‌المللی برگزار شد. سازمان ملل با قبول  سه شرط طالبان از جمله  حذف زنان از مشارکت در نشست،  حذف بحث و گفتگو در مورد حقوق زنان  و همچنین حذف مسائل حقوق بشری از دستور جلسه نشان می‌دهد که  دست در دست طالبان حقوق پایه‌ای مردم افغانستان را رسماً و علناً نادیده می‌گیرد.

سازمان ملل با شرکت و همکاری دولت‌های چین، روسیه، بریتانیا، آمریکا، عربستان سعودی و جمهوری اسلامی و غیره  بار دیگر نشان دادند که برای مردم افغانستان و حقوق آنان پشیزی ارزش قائل نیستند. دستور جلسه  این نشست دوروزه مختص  آماده‌کردن زیر ساخت بانکی و رقابت این کشورها در سرمایه‌گذاری در منابع پُر ارزش افغانستان و تاراج مشترک آن است.

منافع زنان و حقوق زنان، مبارزه با آپارتاید جنسیتی اعمال شده در افغانستان دیگر در این دنیای حاکمان زور سرمایه دست‌وپاگیر است که بدون هیچ شرمی علناً کنار گذاشته می‌شود. صحبت‌های رینا امیری، نمایندهٔ ویژهٔ آمریکا در امور زنان افغانستان که گفت در مورد مسائل زنان جداگانه با آنها صحبت می‌کنیم شرم‌آور و توهین‌آمیز است.

اینها نزدیک به نیم‌قرن است که با تروریست‌های اسلامی همدستی می‌کنند و بذر ارتجاع اسلامی و تعصب و زن‌ستیزی را در افغانستان و منطقه می پاشند. اینان بسان درنده‌خویانی هستند که هم دست گرگان حاکم بر افغانستان هستند.

زنان معترض افغانستان، اما، با شهامت و صلابت کامل در چندین تظاهرات و پیام‌های اعتراضی در افغانستان، پاکستان، چندین شهر در آلمان و کانادا اعتراض کردند و خواهان پایان‌دادن به مماشات با طالبان شدند. زنان نشان دادند که بهترین و شایسته‌ترین نمایندگان کرامت مردم افغانستان هستند. فریاد زدند که “حتی تنها اگر یکی از ما زنان در خیابان باقی‌مانده باشد، طالبان هیچ حقی و هیچ مشروعیتی ندارد تا از جانب مردم افغانستان صحبت کند.”

آیا کسی صدای زنان افغانستان، این نمایندگان واقعی مردم افغانستان را می‌شنود و به پشتیبانی از آنان بر می‌خیزد؟ بی‌شک انقلاب زن زندگی آزادی در ایران مدافع سرسخت زنان در افغانستان و دشمن طالبان است و باید با صدای بسیار بلندی به همبستگی با زنان و مردم افغانستان بپا خاست.

* هوشنگ ابتهاج

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *