بازنشستگان با قدرت به میدان آمده اند – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۳۹۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز ۲۰ فروردین بخشهای مختلفی از بازنشستگان به صورت سراسری به خیابان آمدند و بار دیگر در آغاز سال ۱۴۰۲ حماسه آفریدند. در این روز بازنشستگان مخابرات در چهارده شهر، تامین اجتماعی در هفت شهر، فولاد در دو شهر و معدن زغال سنگ در شهر البرز در اعتراض به فقر و گرانی و با فریاد “گرانی، تورم، بلای جان مردم” دست به تجمعات اعتراضی زدند.

در این روز مارش اعتراضی پرخروش بازنشستگان در شهرهایی چون اهواز و شوش بازتاب بسیاری داشت و یک اتفاق مهم تجمع مشترک بخشی از کارگران نیشکر هفت تپه با بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل فرمانداری شوش در اعتراض به مصوبه سرکوب مزدی شورای عالی کار بود. مصوبه ای که مورد اعتراض جمعیت میلیونی کارگران و خانواده هایشان است. قرار گرفتن کارگران شاغل و بازنشسته در کنار هم در شوش الگویی برای همه کارگران است. به این اعتبار اعتراضات بیستم فروردین بازنشستگان سرآغازی مهم در اعتراضات کارگری برای ابراز وجود قدرتمند تر و نیرو بخشیدن به انقلاب بود.

همواره یک تاکید ما برای پیشروی انقلاب، به خیابان آمدن جمعیت وسیع مردمی و اعتصابات سراسری بوده است. تجمعات اعتراضی روز گذشته بازنشستگان و اتفاقی که در شوش افتاد حرکتی در این جهت بود. و چنین اعتراضاتی با محوریت خواستهای مشترک ظرفیت تبدیل شدن به تجمعات بزرگ شهری را دارند. روشن است در این اعتراضات کارگران خواستهای مشخص خود را دارند. از جمله همسان سازی حقوقها و افزایش سطح آن به بالای رقم سبد هزینه که امروز سی میلیونی است، درمان و تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن، پایان دادن به اختلاسها، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات، پرداخت مطالبات معوقه بخشی از مطالبات فوری اعلام شده بازنشستگان است.

وقتی همین کارگران معترض به خیابان می آیند، خود را در مقابل کل حاکمیت و بربریت و توحش حاکم می بینند و به این دلیل خواستار استعفا و برکناری مقامات مسئول، استعفای وزیر و کل دولت، لغو مصوبات حکومتی شده و کل بساط چپاول و غارت حاکم را به چالش میکشند و تبدیل به صدایی قدرتمند در دل انقلاب زن، زندگی، آزادی می شوند.

بویژه اعتراض به مصوبه مزدی شورایعالی کار و تاکید بر لغو فوری آن یک مطالبه سراسری کارگران است و میتواند بستری برای اعتصابات سراسری به عنوان یک حلقه قدرتمند انقلاب برای فلج کردن اقتصاد جمهوری اسلامی باشد. سال ۱۴۰۲ سال اعتصابات سراسری و پایان دادن به جهنم جمهوری اسلامی است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *