بحران اینترنت و بحران موجودیت رژیم - سیاوش آذری

بحران اینترنت و بحران موجودیت رژیم – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۷۲۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

ایران تحت سیطره رژیم اسلامی در میان ۱۰۰ کشور با بیشترین تولید ناخالص ملی در جهان پس از میانمار دومین اینترنت پر اختلال و پس از چین دومین اینترنت محدود و یکی از کندترین اینترنت‌های جهان را دارد. بنا بر اظهارات یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس اسلامی “وضعیت اینترنت در کشورهایی مثل عراق، افغانستان و پاکستان به‌مراتب از ما بهتر است”. بنا به گفته مقامات رژیم “عملاً ۹۰ درصد مردم از فیلترشکن استفاده می‌کنند”. در این حال وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی مدعی شده است که “فردا پوشش فیبر نوری به ۷٫۵ میلیون خانوار خواهد رسید و اینترنت به‌سرعت نور می‌رسد.”

نقش اینترنت در اقتصاد سرمایه‌داری امروز بر همگان آشکار است. تراکنش‌های مالی، اطلاع‌رسانی دررابطه‌با نیازهای بازارهای مختلف و تأمین سفارشات، تبادل اطلاعات دررابطه‌با وضعیت هوا، ترافیک هوایی، دریایی و زمینی، رهیابی، مبادلات علمی و مشارکت در پروژه‌های مختلف پژوهشی نمونه‌های کوچکی از وابستگی فرایند تولید به اینترنت در این دوره محسوب می‌گردند. دسترسی به اینترنت و داشتن شبکه اینترنتی ای کارا و پر سرعت از عناصر زیرساختی لازم برای ادغام در بازار جهانی سرمایه به شمار می‌آیند.

نکته اینجاست که حاکمان و متصدیان امورِ سرمایه‌داری اسلامی دزد سالار در ایران، علی‌رغم وقوف بر اهمیت برخورداری از اینترنت باکیفیت بالا برای ادغام در بازار سرمایه جهانی قادر به تأمین این نیاز نیست. شاید عوامل تکنولوژیک و کمبود نیروی مادی و انسانی در ناتوانی در این امر دخیل باشند؛ اما علت اصلی “وضعیت بحرانی” اینترنت در ایران همچون وضعیت بحرانی اقتصاد، سیاسی است. اما در تمایز با بحران مزمن اقتصادی که ریشه در موجودیت رژیم اسلامی دارد، بحران اینترنتی از بحران استمرار موجودیتِ جمهوری اسلامی نشئت می‌گیرد که با اعتلای انقلاب زنانه جاری بیش‌ازپیش تشدید شده است.

به بیانی دیگر بحران اقتصادی مزمن جمهوری اسلامی حاصل موجودیت رژیم، اما بحران اینترنتی نشانه بحران وجودی آن است. مخرج مشترک هر دو بحران، موجودیت رژیم اسلامی است. همچنان که تأمین رفاه اقتصادی شهروندان و برخورداری آنها از منزلت و معیشت انسانی در گرو رهایی از جمهوری دزدسالار اسلامی است، برخورداری از تمامی حقوق انسانی و شهروندی از جمله حق کامل دستیابی به اطلاعات و حق آزادی بیان عقاید و نظرات از جمله از طریق رسانه‌های اجتماعی با سرنگونی جمهوری اسلامی متحقق خواهد گشت.

این تقلاها پاسخگوی بحران موجودیت رژیم نیست. عدم توسعه پهنای باند، اختلال و فیلتر دیگر اثر ندارد.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *