مریم اکبری منفرد و هیولا - کیوان جاوید

مریم اکبری منفرد و هیولا – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۷۶۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

 

حسین تاج، وکیل مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی و از اعضای خانواده‌های دادخواه، می‌گوید در پرونده جدیدی که علیه موکلش تشکیل شده است، اموال خانواده او به سود “ستاد اجرایی فرمان امام” توقیف می‌شود.

مریم اکبری منفرد که از خانوادۀ قربانیان اعدام‌های زندانیان دهه ۱۳۶۰ است، دی‌ماه ۱۳۸۸، به اتهام “محاربه و اقدام علیه امنیت ملی” به ۱۵ سال زندان محکوم شد. حکم مریم مهرماه سال جاری به پایان می‌رسد؛ اما او شهریور سال گذشته بار دیگر به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به دو سال حبس دیگر محکوم شد.

یک‌لحظه از مکان و زمان جدا شویم و فکر کنیم در یک روز تعطیل جمعاً به سینما رفته و می‌خواهیم فیلم  “مریم و هیولا” را تماشا کنیم. امروز اما ما در متن و بطن چنین فیلمی زندگی می‌کنیم؛ ما در میانه یک نبرد به سر می‌بریم؛ ما خود قهرمانان و بازیگران این مستند پُرماجرا هستیم و کارگردانی در کار نیست و برای ایجاد صحنه‌های خطرناک از هنرپیشه بدل‌کار استفاده نمی‌شود. این فیلم زندگی ما است. هر چه هست رنج و عذاب و مصادره اموال و اعدام و زندان‌های طویل‌المدت است. داستان ترسناکی است این روی حقیقت زندگی ما.

“فیلم مریم و هیولا” یک روی دیگر هم دارد. داستان مقاومت و مبارزه و ایستادن تا پای جان و کمک‌کردن به میلیون‌ها همنوع تا از این جهنم، از این باتلاق تباهی و فساد و جنایت گذر کنند و آن روی زندگی را با همه زیبایی‌های خود ببینند. هر روز ما سر بر می‌گردانیم و گذشته را می‌بینیم و راه‌رفته را اندازه می‌گیریم تا ببینیم چه از دست دادیم و چه به دست آوردیم. لحظه‌به‌لحظه یاران به خاک افتاده خود را می‌بینیم و از اسمشان پرچمی برای آزادی و رهایی می‌سازیم و صف دشمن را می‌بینیم که در حال هزیمت بیشتر است. ما می‌بینیم که بسیاریم و آنها متفرق‌تر و هراسیده‌تر می‌شوند.

مسیری که مریم و همه ما در آن راه می‌پیماییم به‌سوی زندگی، و مسیر حکومت جلادان مرگ و تباهی است. برای رسیدن به زندگی در صفوفی بس فشرده‌تر دست در دست هم خواهیم داشت. دست مریم نیز در دست ما است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *