انتخابات ترکیه: شکست آلترناتیو راست در مقابل راست! – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۴۳۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز ۲۸ می دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برگزار شد و با پیروزی اردوغان به اتمام رسید. در انتخابات ۱۴ می نیز ائتلاف احزاب اسلامی و فاشیستی حامی اردوغان ۴۹ درصد از آرا را کسب کرده و اکثریت کرسی های مجلس را به خود اختصاص داده بود.

چرا علیرغم نارضایتی گسترده اجتماعی، فقر مفرط، بیکاری روزافزون، فساد مالی و اداری، گرانی سرسام آور، فرسایش دستگاه و نهادهای دولتی که بویژه در زلزله اخیر کاملا مشهود بود نیروهای اپوزیسیون قادر به پیروزی در انتخابات نشدند و احزاب اصلی اپوزیسیون مانند حزب جمهوریخواه خلق، حزب دمکراتیک خلقها و حزب خوب آرا کمتری نسبت به انتخابات گذشته کسب نمودند؟

محور اصلی تبلیغات و استراتژی سیاسی “ائتلاف ملت” که شامل شش حزب از جمله حزب جمهوریخواه خلق و حزب خوب بود رفرم های اقتصادی محدود به چهارچوب سرمایه دارانه موجود، بسط کمی آزادی های مدنی و سیاسی، مبارزه با فساد نهاد های دولتی و تجاری و اما از همه مهمتر حفظ ساختار اقتصاد بازار آزاد و دمیدن بر شیپور ناسیونالیزم و شونیزم و خارجی ستیزی بود. از جمله وعده های این ائتلاف اخراج میلیونها پناهجوی سوری و افغانستانی از ترکیه و محافظت از مرزها با عنوان “ناموس کشور” و “حفظ تمامیت ارضی ترکیه” و مبارزه با نیروهای “جدایی طلب” و گروه های “تروریستی” بود. پس از کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم بر دوز این پروپاگاند ناسیونالیستی-شونیستی افزوده شد و این تبلیغات لحنی شدیدتر به خود گرفت.

“ائتلاف کار و آزادی” نیز علیرغم ارائه برنامه ای شامل عناصر پیشرو و چپ (اما بسیار کمرنگ تر از گذشته) با حمایت از نامزد ائتلاف ملت در هر دو دور انتخابات عملا در خدمت این تبلیغات و استراتژی شونیستی، راست و سرمایه دارانه قرار گرفت و ناتوانی خود در ایجاد تغییرات پایه ای در ساختار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ترکیه را آشکار ساخت. کوتاه سخن، در غیاب یک برنامه و استراتژی رادیکال و چپ که افقی متفاوت و دنیایی بهتر را پیش روی مردم ترکیه بگذارد پیروزی اردوغان و شکست نیروهای اپوزیسیون قابل پیش بینی بود. عدم مشارکت بیش از ده میلیون از واجدین شرایط در انتخابات خود نشانه ای از ناامیدی از تغییر وضع موجود بر مبنای سیاستهای حزب حاکم و همچنین احزاب اپوزیسیون است.

برنامه راست و شونیستی بالفعل در قدرت قرار دارد و اردوغان بیش از رقبای سیاسی اش در این انتخابات قادر به اجرای چنین برنامه ای است. پیام انتخابات ترکیه این است: سیاست راست آلترناتیو راست ندارد!

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *