اعتصاب هزاران کارگر ذوب‌آهن یک اتفاق مهم - شهلا دانشفر

اعتصاب هزاران کارگر ذوب‌آهن یک اتفاق مهم – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اعتراضات کارگری هر روز گسترده‌تر می‌شود. اعتصاب متحدانه دو روز اخیرِ چندین هزار کارگر ذوب‌آهن اصفهان در اعتراض به وضع بد معیشتی و سطح نازل حقوقها یک نمونه حماسی آن است. این اعتراضات هر سه شیفت و بخش‌های مختلف ذوب‌آهن را در بر گرفت.

امروز، یکشنبه ۱۲ آذر اعتصاب کارگران علی‌رغم تهدیدات حراست و مدیریت ساعت هشت صبح آغاز شد. در این دو روز کارگران اعتصابی با مارش قدرتمند خود در محوطه شرکت و فریاد شعارهایشان دیوارهای این مجتمع بزرگ کارگری را به لرزه در آوردند و یک قسمت پُرشور اعتراض جمع‌شدن جمعیت بزرگ کارگران در مقابل دفتر مدیریت بود. کارگران اعلام کردند که تا وقتی پاسخی نگیرند به اعتراضشان ادامه می‌دهند.

در فراخوان روز گذشته کارگران برای ادامه اعتصاب آمده بود: “کارگران زحمت‌کش ذوب‌آهن اصفهان که سال‌هاست با فقر و نداری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و با اینکه سهم بزرگی در تولید فولاد کشور دارند؛ اما از حقوق مناسب یک زندگی آبرومند محروم‌اند. این بار کارگران با هم متحد شده و حق خود را خواهند گرفت. امروز آغاز کار بود و ادامه خواهد داشت.”

این فراخوان و اعتصاب متحدانه کارگران به‌روشنی فضای ملتهب ذوب‌آهن اصفهان را به نمایش می‌گذارد. اعتصاب مجتمع بزرگی چون ذوب‌آهن با هزاران کارگر، در کنار اعتراضات گسترده کارگران رسمی نفت و کشیده‌شدنش به بخش‌های مختلف این مرکز کلیدی کارگری که شاهرگ اقتصادی حکومت است و نیز اعتراضات خیابانی قدرتمند بازنشستگان در شهرهای مختلف، فضای پُر تلاطم جنبش کارگری و حرکتش به‌سوی اعتصابات سراسری را به نمایش می‌گذارد.

این اعتراضات و اعتصابات در دل جامعه پُر تلاطم انقلابی که به هر مناسبتی و به اشکال مختلف ادامه انقلاب را فریاد می‌زند، یک تحول سیاسی مهم و نویدبخشِ سربلند کردن موج جدید انقلاب است. جامعه‌ای که “فقر فساد گرونی میریم تا سرنگونی” یک شعار مهمش در انقلاب “زن زندگی آزادی” بود و امروز می‌رود تا با بستن شیرهای نفت و خاموش‌کردن کوره کارخانجات از جمله در جایی مثل ذوب‌آهن اصفهان، ضربه‌ای کاری به حکومت وارد کند.

اتحاد مبارزاتی بخش‌های مختلف کارگری و پشتیبانی آنها از مبارزات یکدیگر، اتحاد “شاغل و بازنشسته” و سازماندهی میدانی آن و بهره‌گیری از تجربه کارگران ارکان ثالث و پیمانی در تشکیل شورای سازماندهی اعتراضات به‌عنوان ابزار مهمی برای حفظ اتحاد کارگری، گام‌های مهمی در تقویت مبارزات کارگری و قوام بخشیدن به آنها در سطح سراسری است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *