نزاع در میبد، فاشیسم ایرانی و پدیده تخلف - سینا پدرام

نزاع در میبد، فاشیسم ایرانی و پدیده تخلف – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به گزارش خبرگزاری‌ها از ایران، قتل یک جوان و زخمی‌شدن جوانی دیگر در نزاع خیابانی در میبد یزد، باعث اعتراض شماری از مردم علیه مهاجران افغانستانی شد. همچنین شورای تأمین استان یزد دستور داده که محدودیت‌هایی در “مهمانشهر” محل زندگی مهاجرین اجرا شود. “دیوارکشی” مسیر ورودی مهمانشهر نیز انجام شده است.

واقعاً شرم‌آور است. در هر زد و خوردی بین یک فرد “ایرانی‌تبار” با یکی از ” اتباع خارجی” به طرز عجیبی عِرق ملی و احساس حضانت از امنیت “ایرانیان” در بین حکومتی‌ها و نیروهای به‌اصطلاح انتظامی یکباره گُر می‌گیرد و شعله‌ور می‌شود. در این میان عده‌ای از “مردم” نیز در دام این تشبثات و تمهیدات فاشیستی و نژادپرستانه می‌افتند و خواستار اخراج تمامی “اتباع خارجی” می‌شوند. این سناریو هر بار که جنایت یا “تخلفی” توسط “افغانستانی تباری” رخ‌داده باشد، مکرراً در ایران به نمایش در می‌آید.

باید بی‌هیچ مماشات و توجیهی این حرکات فاشیستی را محکوم کرد. این حرکات و شانتاژها، سیاست رژیم اسلامی برای منحرف‌کردن اذهان عمومی از بانی و باعث واقعی جرم و جنایت در ایران است و هدفی جز تفرقه‌اندازی ندارد.

به‌ویژه از سیاست فاشیسم اسلامی حاکمیت و فاشیسم “آریایی” خارج حکومت که آتش‌بیار هر معرکه‌ای هستند نباید غفلت کرد. طبعاً فعالین اجتماعی و سیاسی بی‌هیچ اغماضی باید اهداف واقعی حملات فاشیستی به افغانستانی‌های مقیم ایران را افشا کنند.

در مبحث علمی جرم‌شناسی، فقر، شکاف طبقاتی، سر خوردگی‌های اجتماعی، محرومیت از امکانات اجتماعی و اقتصادی از دلایل عمده ارتکاب جرم و جنایت به شمار می‌آیند. پدیده “الیناسیون” یا خودبیگانگی در جوامع سرمایه‌داری را نیز به‌عنوان دلیل پایه‌ای وجود و بازتولید “تخلفات” باید در نظر گرفت. از سوی دیگر و به‌ویژه پدیده تبعیض در حق “مهاجرین” جایگاه خاصی در افزایش فشارها و تشویش‌های روانی در میان این جمعیت، زمینه‌ساز ارتکاب به انواع جرایم است.

آنچه روشن است هر جنایتی یک تراژدی انسانی به همراه دارد که قابل‌انکار نیست. بی‌تردید می‌توان گفت که قتل دو “قربانی” به جا می‌گذارد. فرد مقتول و فرد قاتل. برای کاهش جرایم و قتل باید ریشه آن را در ایران خشکاند. کیست که نداند بزرگ‌ترین قاتل در ایران، یعنی رژیم اسلام، مرجع صالحی برای رسیدگی به جرایم اجتماعی در ایران نیست.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *