موجی علیه حکم اعدام توماج - حسن صالحی

موجی علیه حکم اعدام توماج – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۷۱۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

از همان روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ که خبر صدور حکم اعدام برای توماج صالحی انتشار یافت، جوش و خروش وسیعی در اعتراض به این حکم جنایتکارانه آغاز شد. مگر می‌شود برای پسری که در ترانه‌هایش درد و رنج ما را فریاد زده است به خیابان نیامد؟ مگر می‌شود که در خانه نشست و به جمهوری اسلامی اجازه داد که برای یکی از نمادهای انقلاب زن زندگی آزادی حکم اعدام صادر کند؟

نبردی به وسعت جهان برای نجات توماج آغاز شد. در ایران ورزشکاران، هنرمندان، دادخواهان، زندانیان، کنشگران نهادها و تشکل‌های مختلف مردمی، مدافعین حقوق زن و رنگین‌کمانی‌ها و… این حکم ظالمانه را محکوم کردند. بر درودیوار شهرها پلاکاردها و شعارهایی برای آزادی وی مُنقَش شد.

در خارج کشور شهرهای مختلفی یکی پس از دیگری علیه حکم اعدام توماج به اعتراض در آمدند. موجی که همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود که طی روزهای آتی ده‌ها شهر دنیا درگیر کارزار برای نجات توماج صالحی شوند. کارزار جهانی نه به اعدام در ایران با کمک حامیان خود مبتکر سازماندهی آکسیون در ۱۳ کشور و ۳۴ شهر دنیا بوده است. حکم اعدام توماج از سوی بسیاری از شخصیت‌های سیاسی، رؤسای دولت‌های جهان، نمایندگان پارلمان‌ها و کفیل‌های سیاسی توماج در آلمان و اتریش و همچنین نهادهای حقوق بشری مورد اعتراض قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی می‌خواست که با کوبیدن مُهر اعدام بر پیشانی توماج به جامعه بگوید که هیچ اعتراضی را بر نمی‌تابد. ولی وقتی که خشم عمومی مردم در ایران و جهان را دید از احتمال تغییر حکم اعدام توماج به حبس طولانی‌مدت سخن گفت. زهی بی‌شرمی و وقاحت! ما می‌گوییم که توماج حتی نباید یک‌لحظه هم در زندان بماند و فوراً و بی‌قیدوشرط باید آزاد شود و آنگاه جنایتکاران از حبس طولانی‌مدت وی سخن می‌گویند!

مبارزه برای نجات توماج صالحی همچنان ادامه دارد. ما به کمتر از آزادی توماج راضی نمی‌شویم. اما کارزار نجات توماج تنها کارزاری برای نجات یک نفر نیست. کارزاری برای نجات ده‌ها معترضی است که در بند اسارت رژیم هستند و زیر حکم اعدام قرار دارند. ما فقط صدای توماج نیستیم. صدای عباس دریس، حبیب دریس، مجاهد کورکور، احمدرضا جلالی، کامران شیخ، مهران بهرامیان، جمشید شارمهد و ده‌ها و صدها نفر دیگر نیز هستیم.

اعدام قتل عمد دولتی است. همه احکام اعدام باید لغو شوند. همه زندانیان سیاسی و عقیدتی و معترضین دستگیر شده باید فوراً آزاد شوند.

 

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید
وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *