دندان‌پزشکی در ایران، قماری پر مخاطره!- سینا پدرام

دندان‌پزشکی در ایران، قماری پر مخاطره!- سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۷۱۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

درحالی‌که به علت افزایش سرسام‌آور هزینه‌های دندانپزشکی، آمار پوسیدگی دندان در ایران به میزان چشمگیری در حال بالارفتن است و بنا بر آمار رسمی، هر ایرانی ۳۰ تا ۴۰ساله به طور متوسط ۱۲ تا ۱۳ دندان خراب دارد، یافته‌ها نشان می‌دهد که شماری از مردم برای درمان دندان‌هایشان مجبورند به درمانگاه‌های غیرقانونی یا افراد غیرمتخصصی که در برخی آرایشگاه‌های زنانه حضور دارند، مراجعه کنند.

موضوع سلامت جسمی و روانی برای سال‌های متوالی است که در صدر مشکلات و معضلات مردم ایران قرار گرفته است. تمامی آمار و ارقام اخیر نشان می‌دهد که خدمات درمانی و به‌ویژه خدمات دندان‌پزشکی در وضعیت وخیمی قرار دارد و مسئولیت مستقیم این وضعیت، سیاست‌های ضدانسانی رژیم اسلامی است.

رابطه سلامت دهان و دندان با سلامت جسمی و بخصوص سیستم گوارشی بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. پوسیدگی دندان‌های شیری تأثیرات جسمی و روحی مخربی در کودکان به‌جای می‌گذارد.

صنعت سلامت در ایران بر اساس سود مافیای “سلامت” بنا شده است. آنچه در آن غایب است کلماتی مانند خدمات رایگان و خدمات درمانی پیشگیرانه است. واقعیت این است تا زمانی که کل سیستم درمانی ایران به سیاست پیشگیرانه تغییر جهت ندهد، هیچ پیشرفت محسوسی در همگانی شدن خدمات درمانی و بهداشتی نخواهیم دید. برای چنین تغییری، نیاز به رژیم سیاسی است که نه پاسدار سود سرمایه‌داران “مافیای دارو و پزشکی” بلکه طرفدار بهبود شرایط زیستی و درمانی شهروندان باشد.

خواست درمان رایگان و بخصوص خواست فوری دندانپزشکی رایگان به‌ویژه برای کودکان اولین اقدام مؤثر در بهبود سلامت شهروندان خواهد بود. می‌توان با در دسترس قراردادن رایگان مسواک، خمیردندان، دهان شورهای مخصوص با ماده فلوراید بالا در مدارس، ویزیت رایگان دندان‌پزشکی هرچند ماه یک‌بار در کودکستان‌ها و مدارس به شکل پیشگیرانه و مؤثر با این معضل پزشکی مقابله کرد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید
وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *