ماشین کشتار رژیم را زمین‌گیر کنیم - سؤال از حسن صالحی

ماشین کشتار رژیم را زمین‌گیر کنیم – سؤال از حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۷۲۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

محسن ابراهیمی: طبق اخبار منتشر شده در نیمه اول اردیبهشت، ۶۱ نفر توسط حکومت اسلامی اعدام شده‌اند. این انسان‌ها به چه اتهامی این‌چنین بی‌رحمانه به قتل می‌رسند؟

حسن صالحی: بله متأسفانه همین‌طور است. این میزان اعدام یک رشد تصاعدی را به نسبت ماه گذشته نشان می‌دهد. طبق گزارش‌های منتشر شده در فروردین‌ماه ۲۰ نفر اعدام شدند و حالا با اینکه اردیبهشت‌ماه تمام نشده است، این آمار سه برابر شده است. یعنی در این فاصلۀ زمانی معین جمهوری اسلامی تقریباً هر شش ساعت یک نفر را اعدام کرده است. به‌جز انور خضری که زندانی سیاسی و عقیدتی بود بیشتر کسانی که اعدام شده‌اند با اتهامات مرتبط با جرایم مواد مخدر و یا قتل اعدام شده‌اند. شاید نزدیک به ۶۰ یا ۷۰ درصد از اعدامی‌ها مربوط به مواد مخدر است. شمار قابل‌توجهی از اعدام‌شدگان از مناطق محروم جامعه مثل سیستان و بلوچستان هستند. اینها عمدتاً اقشار ضعیف جامعه هستند که به طور فله‌ای و با محاکمات ضدانسانی اعدام می‌شوند. البته فراموش نکنیم که جمهوری اسلامی حتی مخالفین خود را تحت عنوان مواد مخدر و یا ارتکاب به قتل، اعدام کرده است.

محسن ابراهیمی: در مقایسه با کشورهایی که حکم اعدام دارند، این تعداد کشتار انسان‌ها در فاصله کوتاه رکوردشکنی است. روی‌آوری حکومت به این سطح گسترده از اعدام با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

حسن صالحی: اهداف جمهوری اسلامی روشن است. در همه موارد اعدام، جمهوری اسلامی در پی ایجاد رعب و وحشت در جامعه است. بخصوص وقتی که جامعه از خشم می‌جوشد و آبستن برآمد اعتراضات بزرگ اجتماعی است، جمهوری اسلامی می‌خواهد با اعدام و ایجاد فضای ارعاب جلوی اعتراضات را بگیرد. ازآنجایی‌که می‌داند اعدام مخالفین سیاسی برایش پُر هزینه است، اعدام و کشتار فزاینده زندانیان غیرسیاسی را در دستور کار خود قرار داده است. ظاهر قضیه برای عده‌ای ممکن است گمراه‌کننده باشد. هدف جمهوری اسلامی مقابله با مواد مخدر و یا قتل و بزهکاری نیست. جواب قتل را با قتل عامدانه حکومتی نمی‌دهند. بعلاوه رژیمی که سپاه پاسدارانش بزرگ‌ترین مرجع تولید و توزیع و قاچاق مواد مخدر است نمی‌تواند ادعایی در مبارزه با مواد مخدر داشته باشد. اینها همه عذر بدتر از گناه است. رژیم با هدف سیاسی معین، یعنی منکوب کردن جامعۀ پُر التهاب ایران، می‌خواهد بساط کشتار و جنایت راه بیندازد و خشونت، مرگ و نیستی را رواج دهد.

محسن ابراهیمی: چگونه می‌توان در مقابل ماشین اعدام حکومت اسلامی سد ایجاد کرد؟

حسن صالحی: ما در مقابل این موج اعدام و آدمکشی راه دیگری نداریم جز آنکه قوی‌تر و نیرومندتر از گذشته وارد میدان شویم. اتحادی بزرگ‌تر و عظیم‌تر علیه اعدام‌ها بهترین سلاح مبارزه علیه اعدام و علیه جمهوری اسلامی است. باید صدای اعتراضمان را بلندتر کرده و هزینه هر اعدام را برای جمهوری اسلامی سنگین‌تر کنیم. پاسخ ما به جنایت‌کاران اسلامی حاکم بر ایران روشن است: با عزمی راسخ‌تر و با قدرتی فزون‌تر به مبارزه علیه اعدام ادامه خواهیم داد تا این ماشین جنایت و آدم‌کشی را متوقف کنیم. طبعاً ما مخالف اعدام و به عبارتی مجازات مرگ به هر دلیل و یا جرمی هستیم. جنبش علیه اعدام تاکنون الگوهای مبارزاتی خوبی را به نمایش گذاشته است. از اعتصاب عمومی علیه اعدام در شهرهای کردستان تا اعتصاب در سمیرم برای جلوگیری از اعدام، از تجمع در مقابل در زندان‌ها و دادگستری‌ها تا شعاردادن علیه اعدام در اعتراضات جاری و تا فعالیت گسترده در شبکه‌های اجتماعی همه اشکال متنوعی از مبارزه علیه اعدام هستند. رژیم جنایت‌کار اسلامی در هدف خود یعنی به سکوت واداشتن جامعه موفق نشده است و پاسخ خود را گرفته است. نباید بگذاریم جان‌های بیشتری گرفته شود تا این رژیم به حیات ننگین خود ادامه دهد. اعدام یعنی سلب حق حیات و انقلاب ما بر سر دفاع از زندگی است. مخالفت با هر گونه اعدام یعنی بجای کُشتن شهروندان دست به ریشه بردن و به درد و رنج آنها پایان‌دادن. یعنی جامعه‌ای را باید ساخت که همه احساس خوشبختی کنند. بعلاوه فلسفه سیستم قضایی نه انتقام بلکه باید اصلاح مجرمان و بازگشت دوباره آنها به جامعه باشد.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *