ارزش کارگر در نگاه خامنه‌ای - اصغر کریمی

ارزش کارگر در نگاه خامنه‌ای – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۷۱۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خامنه‌ای در میان جمعیت کرایه‌ای در روز ۵ اردیبهشت گفت: “تبدیل‌شدن کار به ارزش در اذهان عمومی موجب افزایش میل و اشتیاق به کار می‌شود. در این صورت هر کارگری در نگاه مردم، یک انسان ارزشمند می‌شود”.

کارگر در نگاه مردم یک انسان ارزشمند است؛ اما برای این پفیوزها کارگر وقتی ارزشمند می‌شود که بیشتر کار کند و سود بیشتری برای انگل‌های حاکم ایجاد کند! این نگاه کل طبقه حاکم به کارگر است.

بر خلاف اراجیف این الدنگ، کار از ابتدای نظام سرمایه‌داری به کالا تبدیل شده، توسط سرمایه‌دار خریده می‌شود، به کار می‌افتد و ارزش تولید می‌کند. مشکل این است که سهم کوچکی از ارزشی که از کار کارگر تولید می‌شود نصیب خودش می‌شود. بخش اصلی ارزش تولید شده توسط کارگر، یعنی ارزش اضافه نصیب سرمایه‌دار می‌شود.

خامنه‌ای در این سخنرانی از سرمایه‌داران به‌عنوان کارآفرینان صحبت کرده است. اما این سرمایه و سرمایه‌دار نیست که به قول خامنه‌ای و کل طبقه حاکم کارآفرین است. این کارگر است که کارآفرین است، نیازهای جامعه یعنی غذا و پوشاک و مسکن و خدمات تولید می‌کند و امکانات تولید بیشتر را هم فراهم می‌کند؛ یعنی مدام کارآفرینی می‌کند. اما خود هر چه بیشتر کار می‌کند، ثروت و سرمایه اقلیت مفت‌خور حاکم بیشتر می‌شود. بخشی از ارزش اضافه حاصل از کار کارگر به جیب سرمایه‌دار می‌رود و صرف زندگی لوکس او می‌شود، بخشی صرف سرکوب یعنی دولت، به‌عنوان مهم‌ترین ابزار طبقه حاکم برای تحت انقیاد نگاه‌داشتن توده‌های تحت استثمار شامل بوروکراسی حاکم، نیروی سرکوب و زندان‌ها و مذهب و غیره می‌شود و بخشی هم صرف ابزار تولید بیشتر یعنی کارآفرینی بیشتر می‌شود که در خدمت سرمایه‌دار قرار می‌گیرد. هر جا هم سرمایه‌دار تشخیص داد که کارخانه‌ای را ببندد و سرمایه‌اش را در جای دیگری به کار بیندازد کارگر را اخراج می‌کند و هر جا کارگر دست به اعتراض زد نیروی سرکوب و قوه قضاییه را سراغش می‌فرستد.

این جوهر مناسبات سرمایه‌داری در سراسر جهان است؛ اما تحت حاکمیت جمهوری اسلامی، کارگر باید در بی‌حقوقی کامل نگه داشته شود و از حق اعتراض و اعتصاب و تشکل محروم باشد تا سرمایه سودآور باشد.

همه مصائب جامعه سرمایه‌داری از تبعیض و نابرابری، فقر و بیکاری، اعتیاد و تن‌فروشی و خشونت و ناامنی و بی‌حقوقی اکثریت جامعه از همین مناسبات ظالمانه سرچشمه می‌گیرد. هدف ما ریشه‌کن‌کردن بنیادهای اقتصادی و سیاسی این نظام است و تنها در این صورت است که می‌توان بر ویرانه‌های این نظام جامعه‌ای انسانی، برابر و مرفه برای همه شهروندان بنا کرد.

 

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید
وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *