بودجه‌های سرسام‌آور برای نیروهای مسلح باید لغو شود! - سینا پدرام

بودجه‌های سرسام‌آور برای نیروهای مسلح باید لغو شود! – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۷۱۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

محاسبات رادیو فردا نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۳ برای نیروهای مسلح خود دست‌کم ۱۷ میلیارد دلار به طور رسمی بودجه اختصاص داده است. بنا به این گزارش حدود یک‌سوم بودجۀ نظامی این رژیم به “تأمین اجتماعی نیروهای مسلح” اختصاص دارد. درعین‌حال ۲۷ درصد این بودجه به سپاه و ۱۵ درصد آن به ارتش تعلق‌گرفته است. همچنین سهم فرماندهی نظامی ۱۹ درصد و سهم وزارت دفاع ۵ درصد تعیین شده است.

البته هیچ یک از این ارقام دقیق نیست. به‌خاطر عدم شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی سپاه، محاسبه هزینه‌های نیروهای نظامی رژیم غیرممکن است. به این اعتبار بودجه نیروهای سرکوب رژیم می‌تواند بسیار بیشتر از ارقام ذکر شده در بودجه امسال باشد.

یک نگاه کوتاه به لیست نیازهای واقعی مردم در ایران نشان می‌دهد که اختصاص تقریباً ۲۰ درصد کل بودجه این کشور برای تأمین نیروهای سرکوبگر، دلیل اصلی فلاکت و مشقتی است که مردم، از پیر تا جوان، باید هر ساله متحمل شوند.

یک‌لحظه در نظر بگیرید با این ۱۷ میلیارد دلار بودجه سالانه چه تعداد مدرسه و دانشگاه و بیمارستان در سطح استانداردهای جهانی می‌توان ساخت؟ یک حساب و کتاب سرانگشتی کافی است تا ببینید با این مقدار پول چه حجم از داروهای موردنیاز مردم می‌توانند به شکل رایگان در اختیار شهروندان قرار بگیرد. با این حجم سرمایه که صرف گسترش تروریسم در منطقه و دنیا می‌شود و چند میلیون واحد خانه و آپارتمان می‌توانست با هزینه‌های پایین در اختیار مردم در ایران قرار بگیرد؟

واقعیت این است در جامعه‌ای که بر اساس عدالت اجتماعی و برابری اقتصادی و آزادی بنا شده باشد، ارتش و هر نوع نیروی سرکوب، به جزء زاید و پارازیتی جامعه تبدیل خواهد شد. انحلال ارتش حرفه‌ای، سپاه پاسداران، بسیج و هر نوع نیروی سرکوبگر یکی از خواست‌های انقلاب جاری در ایران است. جامعه آزاد و برابر می‌تواند نظم جامعه را توسط نیروهای انتظامی داوطلبِ مردمی تضمین و برقرار کند.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید
وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi
ایکس:

twitter.com/Journal_Farsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *