خانه‌های امن در جامعه ای ناامن! - آذر پویا

خانه‌های امن در جامعه ای ناامن! – آذر پویا

مندرج در ژورنال شماره ۷۱۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سازمان بهزیستی “پناهگاه زنان خشونت‌دیده” در ارومیه را تعطیل کرد. این تیتر خبردردناکی است که روزنامه شرق روز گذشته اعلام کرده است.

فاطمه باباخانی، مدیر مرکز حمایت از زنان و دختران خشونت‌دیده “مهرشمس آفرید” در حساب ایکس خود نوشت: “پناهگاه کوچک برای زنان خشونت دیده، پناهگاه عزیزتر از جانمان خانه امن غیر دولتی “مهر شمس آفرید” با بدترین شکل ممکن تعطیل شد.”

خشونتِ نه تنها خانگی بلکه خشونت قانونی علیه زنان و کودکان هر روزه بطور آشکار در کوچه و خیابان اعمال میشود. روزانه شاهد اخبار و کلیپهائی هستیم که اوباشان حکومتی چگونه زنان را کشان کشان به داخل ون های دولتی میاندازند و برای اینکار از هیچگونه اعمال وحشیانه از باتوم و لگد تا تجاوزهای جنسیتی ابا ندارند. در چنین شرایطی ایجاد خانه های امن برای زنانی که در منزل توسط همسر، پدر، برادر و بطور کلی افراد مذکر خانواده مورد خشونت قرار میگیرند نه تنها معنا و مفهومی ندارد بلکه امری دست نیافتی بنظر میرسد.

در حکومتی که “زن کشی” تحت نام قتلهای ناموسی برای حفظ آبروی خانواده جرم محسوب نمیشود و قاتل با کمال خونسردی سربریده را بدست گرفته در خیابانهای شهر “میزان غیرت و مردانگیش” را به رخ دیگران میکشد؛ در کشوری که پدر شبانه با تبر به سراغ دختر ۱۴ ساله اش میرود و فردای آنروز با خیال راحت خود را به کلانتری محل معرفی میکند، در جائیکه شهردار سابق پایتخت بعد از قتل همسرش، مورد لطف و مرحمت ماموران کلانتری قرار میگیرد و هزاران نمونه مشابه، انتظار داشتن خانه های امن برای حمایت از زنان و کودکان بی سرپناه شاید رویائی شیرین اما دست نیافتی بنظر بیاید.

قربانیان خشونت در ایران کم نیستند؛ اینرا میشود از آمار “قتلهای ناموسی”، خود کشیها و …. متوجه شد. در قوانین بسیاری از کشورها قربانیان خشونت تحت حمایت قانونی قرار گرفته و خشونت خانگی جرم انگاری شده است. تا هر زمان و تا هر نوع ستمی علیه زنان وجود دارد خصوصا در کشوری مثل ایران که مردسالاری در پناه قوانین متحجر اسلامی جان و زندگی زنان را تهدید می کند، بستن هر کدام از این خانه ها یعنی قتل و شکنجه تعداد بیشتری از زنان. به هر طریق ممکن باید از موسسین چنین اماکنی حمایت کرده و اجازه نداد خانه های امن، این جان پناه قربانیان خشونت از جامعه جمع شوند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید
وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *