اعتراضات اخیر، بار دیگر ایرانیان به خیابان‌ها بازگشتند - بابک یزدی

اعتراضات اخیر، بار دیگر ایرانیان به خیابان‌ها بازگشتند – بابک یزدی

مندرج در ژورنال شماره ۷۲۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه گذشته یعنی ۲۶ تا ۲۸ آوریل در خارج کشور در اعتراض به حکم ظالمانه برای توماج صالحی و همچنین در اعتراض به موج جدید یورش به زنان، بار دیگر ایرانیان خارج کشور در بیش از ۶۰ شهر جهان و برخی نیز در ظرفیت‌های هزاران نفره به خیابان بازگشتند.

بسیاری از این تظاهرات از طرف “کارزار جهانی نه به اعدام در ایران” و یا “سازمان جی ان” که نزدیک به انجمن خانواده‌های پرواز پی اس ۷۵۲ است فراخوان داده شده و یا حمایت شده بود.

در تورنتو ما شاهد بزرگ‌ترین تظاهرات خارج کشور در روز یکشنبه ۲۸ آوریل بودیم که از طرف برخی از دانشجویان فراخوان داده شده بود و احزاب، سازمان‌ها و نهادهای مختلفی حمایت و یا شرکت کرده بودند. در این تظاهرات به روایت پلیس از ۸ تا ۱۰ هزار نفر شرکت کردند و بزرگ‌ترین اعتراض علیه رژیم اسلامی را در سال جاری سازمان دادند. سخنرانان که اغلب از دادخواهان یا داغداران، وکلای مردمی و خانواده‌های زندانیان سیاسی بودند خواهان گذاشتن سپاه در لیست تروریستی و همچنین بایکوت رژیم اسلامی شدند. حامد اسماعیلیون یکی از سخنرانان تورنتو بود که سخنرانی پرشورش با شعارهای رادیکال و سرنگونی طلبانه جمعیت همراه بود. خیابان‌های تورنتو نیز بار دیگر طنین‌انداز شعارهای انقلابی و شورانگیز تظاهرکنندگان و حمایت آنها از توماج صالحی و آزادی زندانیان سیاسی و دفاع از انقلاب زن زندگی آزادی بود.

در شهرهای دیگر کانادا از جمله اتاوا، ونکوور، مونترال و هالیفکس نیز از طرف “کارزار جهانی نه به اعدام در ایران” و سایر جریانات، اعتراضاتی سازمان داده شده بود. در ونکوور نیزشاهد تظاهرات با شکوه و بزرگی بودیم. مینا احدی که برای نمایش فیلم زندگی و مبارزاتش به کانادا سفر کرده است یکی از سخنرانان ونکوور بود. وی از مبارزات و تجربیاتش در مبارزه علیه اعدام سخنانی ایراد کرد.

در شهرهای اروپا نیز از استکهلم و مالمو تا فرانکفورت و کلن و … شاهد تظاهرات بزرگ و قابل‌توجهی بودیم. این تظاهرات شوروشوق تازه‌ای در میان ایرانیان خارج کشور ایجاد کرد، وسیعاً خبررسانی شد و بر فضای اعتراض در داخل کشور نیز بلافاصله تأثیر گذاشت.

تجمعات اعتراضی کارگران و بازنشستگان، فضای اعتراض در داخل ایران و تظاهرات باشکوه در خارج کشور در روز اول ماه مه امید به پیروزی را چندین برابر کرد. به خیابان‌ها باز می‌گردیم.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *