"سوانح کار" و حکومت جنایت اسلامی - سیاوش آذری

“سوانح کار” و حکومت جنایت اسلامی – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۷۱۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنا بر آمار پزشکی قانونی “سوانح کاری” در ایران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۱ درصد افزایش داشته است. در یک سال اخیر دو هزار و ۱۱۵ کارگر جان خود را ازدست‌داده و ۲۷۷ هزار و ۳۷۷ کارگر مصدوم گشته‌اند. این آمار به معنی کشته‌شدن بین پنج تا شش و مصدوم شدن ۷۶۰ کارگر در روز است. سقوط از ارتفاع، اصابت جسم سخت، برق‌گرفتگی، سوختگی و کمبود اکسیژن به ترتیب اصلی‌ترین علل مرگ کارگران را تشکیل می‌دهند.

البته در این آمار، به مرگ بر اثر شدت کار و طول روز کاری که شکلی دیگر از جنایات نظام سرمایه‌داری حاکم بر ایران است اشاره‌ای نشده است.

ستم و حق‌کشی سازمان‌یافته بخشی جدایی‌ناپذیر از اقتصاد سرمایه‌داری است. هدف تولید در نظام سرمایه‌داری، استثمار هر چه بیشتر کارگران و افزایش سود است. افزایش طول روز و شدت کار، کاهش دستمزد به نازل‌ترین سطح ممکن، کاهش هزینه تولید از طریق عدم به‌کارگیری وسائل ایمنی و ایجاد شرایط مناسب ایمنی کاری از جمله شیوه‌های مورداستفاده سرمایه در این راستا است. از منظر سرمایه جان و سلامت شخص کارگر فاقد کمترین ارزش است و تا جایی که به کسب سود کمک بیشتر می‌کند در محاسبات ملحوظ می‌گردد. اما یکی از مهم‌ترین حربه‌های سرمایه برای افزایش سودآوری استفاده از ابزار دولت و رژیم‌های دیکتاتوری و ایجاد خفقان از طریق سرکوب عریان و تحمیل فقر و محرومیت و شرایط اسفناک زندگی بر مردم است.

بااین‌حال به یُمن صدها سال مبارزه بی‌امان طبقه کارگر و مزدبگیران، جامعه قادر به تحمیل برخی محدودیت‌ها بر سرمایه و تنظیم قوانین برای ایجاد شرایط ایمنی کاری مناسب‌تر و انسانی‌تر شده است. اما جمهوری اسلامی مبتنی بر اختلاس، رشوه و اقتصاد مافیایی و دزدسالار پشیزی ارزش برای همین دست‌آوردهای حداقلی و جان انسان‌ها قائل نیست. شرایط غیرانسانی کنونی در محیط‌های کاری حاصل تحمیل شرایط زیست این اقتصاد اسلامی دزدسالار است.

در مقابل، مبارزه مردم علیه رژیم اسلامی بی‌وقفه ادامه دارد و اکنون در هیبت یک انقلاب و با پرچم زن زندگی آزادی به پیش می‌رود. مطالبه شرایط مناسب و ایمنی کاری و اعتراض علیه تحمیل شرایط غیرانسانی در محیط‌های کار قدمی مهم در جهت پیشروی و پیروزی این انقلاب و ایجاد جامعه‌ای مبتنی بر کرامت و رفاه انسان‌ها و عاری از بردگی مزدی و استثمار است.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید
وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *