حجاب، حجاب، شعارشان، دزدی و غارت کارشان - سینا پدرام

حجاب، حجاب، شعارشان، دزدی و غارت کارشان – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۷۱۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اوضاع سیاسی جامعه ایران مانند هر جای دنیا ویژگی‌ها و پیچیدگی‌های خود را داراست. آنچه که در ادبیات سیاسی به‌عنوان مبارزه طبقاتی از آن یاد می‌شود در اشکال سیاسی متنوعی هر روزه در عرصه سیاسی ایران به نمایش گذاشته می‌شود. پرچالش‌ترین مبارزه طبقاتی که در ایران امروز در جریان است مسئله حجاب و آزادی زن است. شعار بالا رابطه حجاب و مبارزه طبقه کارگر برای امر تأمین معیشت و حقوق رفاهی را به موجزترین شکلی بیان کرده است.

نگاهی به روزنامه‌ها و رسانه‌های ایران نشان می‌دهد که چرا میلیاردرهای اسلامی، سران ارگان‌های سرکوب رژیم و سرداران سپاه، آخوندهای ریزودرشت، حوزه‌های جهلیه و غیره با یک صف‌آرایی مضحک، یک‌صدا معضل حجاب اجباری و لایحه عفاف و حجاب را اولویت ویژه رژیم ارزیابی می‌کنند. حسین نوری همدانی، مرجع تقلید، “طرح نیروی انتظامی برای مقابله با بی‌حجابی را ضروری دانست” و گفت: “ما نگران اقتصاد و معیشت مردم هستیم و به همان ترتیب هم درباره حجاب به‌شدت حساسیم.” رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: “این کمیسیون ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب را برطرف و مجدداً این لایحه را به شورا ارسال کرده است.” و بالاخره بعدازاین همه بالا و پایین کردن‌ها کاشف به عمل آمد که بودجه روحانیون افزایش ١٠٠ درصدی پیدا کرده است و مجموع بودجه نهادهای مذهبی و فرهنگی وابسته به روحانیون بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان تعیین شده است!

رابطه حجاب اجباری، حمله به زنان، حمله به رفاهیات جامعه، حمله به کودکان کار و خیابان، حمله به کارگران را با رانت‌خواری‌ها، اختلاس‌ها و جیب میلیاردرهای اسلامی از این روشن‌تر نمی‌توان نشان داد. در اینکه مبارزه طبقاتی و مبارزه برای یک جامعه انسانی، یک جامعه برابر و آزاد، یک جامعه سوسیالیستی با مبارزه روزمره سیاسی و معیشتی چه ارتباطی با هم دارند، شفافیتی در سپهر سیاسی‌اجتماعی ایران وجود دارد که در کمتر جامعه‌ای در حال حاضر می‌توان یافت.

جامعه برابر و آزاد، جامعه‌ای سوسیالیستی در ایران، از خلل‌وفرج این مبارزات عروج خواهد کرد: از مبارزه برای حق پوشش اختیاری تا مبارزه برای آزادی بیان، تا مبارزه برای آموزش رایگان و غیرمذهبی تا مبارزه برای حق داشتن مسکن مناسب و در خور شأن انسان و حق یک زندگی انسانی و برابر و بدون تبعیض برای همه شهروندان به‌عنوان یک حق مسلم شهروندی.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید
وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *