جولیان آسانژ و روز جهانی آزادی مطبوعات - ناصر شیشه‌گر

جولیان آسانژ و روز جهانی آزادی مطبوعات – ناصر شیشه‌گر

مندرج در ژورنال شماره ۷۲۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز جهانی آزادی مطبوعات (سوم می برابر با ۱۴ اردیبهشت) به ما یادآوری می کند که چقدر آزادی بیان و مطبوعات در سطح جهان محدود شده است و چقدر لازم است که بشریت متمدن  در مقابل این محدودیت ها بایستد.

نحوه رفتار با جولیان آسانژ و پاپوشی که علیه او ساخته شده نمونه بارز نقض آزادی مطبوعات در جهان است که هدفش ارعاب ژورنالیستها و به سکوت واداشتن افشاگران است. آسانژ در سال ۲۰۱۰ به سوئد رفت تا امکانات را برای استقرار پایگاه اصلی ویکی لیکس در آنجا بررسی کند. اما مقامات آمریکایی که به دست داشتن او در افشای اسناد محرمانه پی برده بودند، در رسانه های گروهی، انواع افترائات و اقسام اتهامات را به او وارد کردند و بدون اینکه کوچکترین امکانی برای دفاع از خود به او بدهند او را به خاطر افشای جنایات جنگی آمریکا و انگلیس در عراق و افغانستان غیاباً به ۱۷۵سال زندان و مرگ محکوم کردند.

نیلس ملزر، گزارشگر ویژه سازمان ملل، در این مورد پنجاه سوال از وزارت امور خارجه سوئد پرسیده ولی این وزارتخانه به هیچ یک از آنها پاسخی نداده است. از سوی دیگر استفانیا مائوریتسی، روزنامه نگار ایتالیایی، به اتفاق پرسی برات، وکیل سوئدی، که خواهان دسترسی به ایمیل های رد و بدل شده بین دادستانی کل سوئد و دادستانی انگلستان بودند، به آنها گفته شد که این اسناد پاک شده اند.

الآن قریب پنج سال است که جولیان آسانژ در زندان حفاظتی ویژه بلمارش در لندن حبس است و خطر اخراج به آمریکا او را تهدید میکند. فعلاً جای شکرش باقی است که آمریکا تا آذر ماه درگیر انتخابات رئیس جمهوری است و احتمال اخراج آسانژ کم است ولی برای هیأت حاکمه آمریکا و انگلیس مرگ او در زندان نیز مغتنم است.

البته دادگاهی که در لندن او را محاکمه کرده معترف است که آسانژ از حق آزادی بیان محروم شده و به علت تابعیت غیرانگلیسی اش مورد تبعیض قرار گرفته و هنوز هم خطر مرگ تهدیدش می کند. اما این دادگاه مدارک و شواهد موجود مبنی بر نقشه آمریکا برای ربودن و کشتن او را مورد رسیدگی قرار نداده بلکه فقط از مراجع آمریکایی خواسته که در مورد رفتار انسانی با او تضمین بدهند.

سرنوشت جولیان آسانژ داستان غم انگیز قربانی کردن نه فقط یک انسان که یک حق پایه ای بخاطر منافع ضد انسانی سرمایه داری است. آسانژ را فراموش نکنید و به دفاع از وی برخیزید!

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *