ریشه‌یابی از فساد در ایران - کیوان جاوید

ریشه‌یابی از فساد در ایران – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از کشف فساد “دو میلیارددلاری” در واردات چای توسط یک “گروه خاص” خبر داد و اعلام کرد آنها ارز گرفته‌اند؛ اما کالا وارد ایران نکرده‌اند و ارز را در بازار آزاد به قیمت بالا فروختند.

روزنامه هم میهن هم نوشت: یک بازار ۱۱۰ هزار میلیاردتومانی دارو باعث شده تا کسانی پیدا شوند که بازار دارویی کشور قبضه کنند. در این گزارش آمده است: دردسترس‌بودن اطلاعات بیماران توسط “مافیای دارو” مشخص می‌کند هر بیمار در چه مناطقی زندگی می‌کند، چه تعداد بیمار دیابتی یا مبتلا به سرطان‌اند، داروهایشان چیست، به کدام پزشک مراجعه می‌کنند یا آزمایش‌هایشان را در کدام آزمایشگاه‌ها انجام می‌دهند.”

با وجودی که شنیدن این اخبار دیگر تکرار مکررات است و به امر عادی و روتین در زندگی همه شهروندان تبدیل شده است، اما باز هم فساد در این ابعاد پیچیده، زمخت، بی‌رحمانه و غیرانسانی مو بر تن انسان سیخ می‌کند. مگر ممکن است در یک کشور توسط یک حکومت با دخالت همه مسئولین بزرگ و کوچک، در این حد عظیم فساد و اختلاس حاکم باشد؟ این حجم از جنایت در حق مردم واقعاً شوکه آور است. آخر چه کسی می‌تواند با مرگ بیماران “کاسبی” کند؟ شگفت‌آور است.

چرا به‌ویژه در ایران دست روی هر پدیده گذاشته می‌شود این‌چنین بوی گند فساد مشام را شدیداً می‌آزارد؟ دلیل ساده‌ای دارد. اسلام بعلاوه حکومت اسلامی، در کنار حاکمیت یک اقلیت بی‌رحم که آینده‌ای برای خود متصور نیستند، تسمه‌نقاله‌ای است که اجزای این سیستم دزد سالار و مافیایی را به هم متصل می‌کند. کسانی که می‌توانند برای دینشان خون بریزند ظرفیت هر جنایت دیگری هم دارند.

سرمایه‌داری و سپردن زندگی بشر به دست رقابت و بازار آزاد که تأمین سود به هر قیمتی از ویژگی‌های اصلی آن است توضیح‌دهنده همه این تبهکاری حاکم بر ایران نیست. دلیل اصلی‌تر، این واقعیت است که سرنگونی آن‌چنان نزدیک است که ویران کردن و چپاول‌کردن بر هر چیز دیگری پیشی می‌گیرد.

زیرورو کردن و از ریشه در آوردن این جرثومه فساد و ایجاد جامعه‌ای نوین و انسان‌محور تنها پاسخ شایسته و ممکن برای رهایی از این جنون حاکم بر کشور است. انقلابی که شروع کرده‌ایم به این‌سو می‌رود. به‌سوی آزادی و برابری همگانی.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *