به مناسبت فرارسیدن اول مه، روز جهانی کارگران - یک سؤال از شهلا دانشفر

به مناسبت فرارسیدن اول مه، روز جهانی کارگران – یک سؤال از شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۷۱۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

محسن ابراهیمی: در آستانه اول مه ۱۴۰۳، هشت تشکل و نهاد کارگری، بازنشستگان، پرستاران، زنان و دادخواهان “میثاق ۱۴۰۳” را منتشر کرده‌اند. برجسته‌ترین نکات این میثاق در شرایط سیاسی امروز ایران چه‌ها هستند؟

شهلا دانشفر: میثاق هشت تشکل به مناسبت روز مهمی، چون روز جهانی کارگر منتشر شده است. اولین نکته مهم آن تجدید عهد با منشور “زن زندگی آزادی” است که با امضای بیست تشکل کارگری و اجتماعی در بهمن ۱۴۰۱ در کوران انقلاب “زن، زندگی، آزادی” منتشر شده بود. منشوری که از اعماق جامعه برخاست و موجی از حمایت را همراه داشت. منشوری که پاسخی واقعی، عملی و رادیکال به مسئله اتحاد صفوف مردم بود و با کنارزدن تحرکات راست و منشورهایشان بر خواسته‌ها و مضمون انقلاب عمق بخشید. امروز میثاق هشت تشکل بار دیگر همه نهادها و تشکل‌های مردمی و فعالین اجتماعی را به اتحاد مبارزاتی حول آن منشور فراخوانده است.

میثاق از اعتراضات گسترده کارگری و بخش‌های مختلف مردمی و به طور ویژه جنگ شجاعانه زنان علیه تعرضات وحشیانه حکومت به انقلاب زن زندگی آزادی و برای پس‌گرفتن سنگر فتح شده حجاب سخن گفته و می‌نویسد: عهد ما این بوده است “ایستاده‌ایم تا پایان” و بر همین پیمان و میثاق می‌مانیم و مسیر رهایی از فقر، ستمگری‌ها و تبعیضات را دنبال خواهیم کرد.

یک تأکید مهم میثاق همان سرسخن منشور بیست تشکل است که با اشاره به اعتراضات مردمی در انقلاب زن زندگی آزادی می‌نویسد: “این اعتراضات ملهم از جنبش‌های بزرگ و مدرن اجتماعی و خیزش نسل شجاع و جسوری است که مصمم‌اند بر تاریخ عقب‌ماندگی و عقیم ماندن آرمان برپایی جامعه‌ای آزاد و عدالت‌محور با رفاه بنیادین در ایران، نقطه پایانی بگذارند .”

در تداوم این گفتمان‌ها امضاکنندگان میثاق، شش خواست فوری را اعلام کرده‌اند که یک‌بند مهمش پایان‌دادن به حجاب اجباری و هر شکلی از آپارتاید و تبعیض جنسی و جنسیتی، لغو تمامی قوانین و سنت‌های تبعیض‌آمیز علیه شهروندان بر اساس تعلقات و گرایش‌ها جنسی و جنسیتی آنها و به‌رسمیت‌شناختن حقوق افراد رنگین‌کمانی‌ها و اعلام برابری کامل حقوق زنان با مردان در تمامی عرصه‌ها و اجرایی‌شدن آن است. این میثاق با تأکید بر اینکه اعدام قتل عمد دولتی است، بر ممنوعیت و توقف کامل اعدام‌ها تأکید و با اعلام مخالفتش علیه صدور و اجرای هر نوع مجازات اعدام و قصاص تحت هر عنوانی، خواستار ممنوعیت هرگونه شکنجه روحی، جسمی و اعتراف‌گیری اجباری شده است.

به‌رسمیت‌شناختن آزادی بی‌قیدوشرط عقیده، بیان و اندیشه، مطبوعات، تحزب، و منع دخالت مذهب در امور جامعه و بالاخره آزادی بدون قیدوشرط زندانیان سیاسی و لغو تمامی احکام و پرونده‌های امنیتی و محاکمه عاملین سرکوب اعتراضات مردمی، بندهای دیگر میثاق است. در اولین بند میثاق نیز علیه هرگونه تبعیض، ستم طبقاتی، فقر و علیه دستمزدهای بی‌شرمانهٔ ۱۴۰۳ برای کارگران و همهٔ مزدبگیران و افزایش مالیات‌های کمرشکن اعلام اعتراض شده و بر جمع‌شدن بساط پیمانکاران چپاولگر و پایان‌دادن به همهٔ اشکال قراردادهای برده‌وار موقت‌کاری تأکید شده است. بعلاوه از بیمه‌های اجتماعی همچون درمان رایگان و تحصیل رایگان و تسهیلات لازم برای تأمین مسکن برای کل جامعه سخن گفته است. در پایان، میثاق نیز کشتار مردم غزه توسط اسرائیل و حملات حماس علیه مردم اسرائیل و سیاست‌های جنگ‌طلبانهٔ حکومت به‌شدت محکوم شده و اعلام می‌کند: نمی‌توانید با گسترش دامنهٔ جنگ مبارزات مردم را به عقب برانید.

امضاکنندگان میثاق به درست از مفاد منشور بیست تشکل و شش مطالبه فوری خود میثاق ۱۴۰۳ به‌عنوان پلتفرم اتحاد مبارزاتی مردم سخن گفته و همهٔ مردم را به پیوستن به آن فرامی‌خوانند.

در آخر لازم است تأکید کنم که فضای پر التهاب جامعه نشان می‌دهد که اول مه امسال هم روزی در تداوم انقلاب زن زندگی آزادی خواهد بود. باید با تجمعات گسترده، نمایش گسترده بی‌حجابی و تبدیل این روز به روزی مهم در جنگ بر سر حجاب، در برابر تعرضات وحشیانه حکومت به این سنگر فتح شده انقلاب بایستیم و با بیانیه‌های اعتراضی و کیفرخواست‌ها، پیام ما باید تداوم قدرتمند انقلاب باشد.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید
وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi
ایکس:

twitter.com/Journal_Farsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *