نقش سپاه – یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سردار حاجی زاده قاتل مسافران هواپیمایی اوکراینی در مصاحبه با روزنامه شکنجه گر معروف، حسین شریعتمداری از جلسه ای گفته که در آن سرداران سپاه، حسن روحانی را تهدید کردند: ساکت میشی یا ساکتت کنیم! برخی ها این را نشانه دخالت سپاه در اموری که مربوط به او نیست جلوه می دهند.

سپاه پاسداران فلسفه وجودی اش سرکوب انقلاب بوده. این نیروی مسلح وحشی نقش اصلی درسرکوب چهار دهه گذشته داشته و وقتی نام سپاه سر زبانها افتاد که شوراهای ترکمن صحرا را سرکوب کرد و چهار تن از رهبران این شوراها را ربود و کشت. برخی نقش سپاه را “دفاع از میهن”  جلوه می دهند، و گویا بخاطر “دفاع از مرزها” در زمان جنگ ایران و عراق شکل گرفته. اما به واقع سپاه پاسداران نه امروز بلکه در تمام چهار دهه گذشته نقش اساسی در جمهوری اسلامی داشته و سهم مهمی در غارتگری. اینکه برای باندهای دیگر حکومتی شاخ و شانه می کشد از فشار مبارزات مردم است.

سران جمهوری اسلامی یا در مقام چاپلوسی با همدیگر حرف می زنند و یا مانند جلسه مذکور همدیگر را تهدید می کنند. دعواها هم زمانی اوج می گیرد که اعتراضات شکل گرفته در عمق جامعه در کف خیابان خودش را بنمایش می گذارد. بازگویی از جلسه ای که در پشت پرده صورت گرفته در زمانه حال به این نظر دارد که مثلا قرار است ته دل مردم را خالی کند. اما این بیش از هر چیز نشانه درماندگی و حاد شدن اختلافات درونی مافیایی حاکم است.

* نقل قول از ژورنال با ذکر منبع آزاد است: نشریه روزانه ژورنال journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *