اقتصاد دزدان دریایی – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۳۱۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

یک نگاه به بودجه امسال نشان میدهد که این بودجه نه براى رتق و فتق امور اقتصادى بلکه براى مهار انقلاب زن زندگى آزادی است.

قول افزایش ٢٠ درصد به حقوق کارمندان و بازنشستگان را در حالى میدهند که بنا بر آمارهاى کذایى خود این رژیم، جامعه با یک تورم ۴٠ درصدى دست به گریبان است و وارد فاز ابِر تورم خواهد شد.

ارزش ریال چنان سقوط آزاد را تجریه میکند که تىًوریهاى اقتصادى پول بدون پشتوانه و فرصت طلایى براى بالا بردن صادرات به خاطر ارزان شدن تولیدات ایرانى حتى توضیح ابتدایى ترین تناقضات اقتصادى این رژیم را بی فایده می داند. اقتصادى که در ۴۴ سال گذشته هرگز نتوانست جذب ساز و کار نرمال اقتصاد سرمایه دارى جهانى شود، بودجه اش هم نه براى اداره روزمره اقتصاد کشور که براى حفظ بقای گروه ها و باندهاى مافیایى حکومتى نوشته شده و مى شود. افزایش نجومی بودجه سازمانهاى سرکوب و نظامى گواه بر این واقعیت است.

این بودجه به مراتب بیشتر از گذشته هدفى جز خالى کردن جیب کارگران و کارمندان را ندارد. افزایش مالیاتها در بودجه امسال هدفش دزدیدن آخرین اندوخته هاى مردم ایران است.  صف آرایى در مقابل این تعرض اقتصادى، براى مردمى که هیچ چیز براى از دست دادن ندارند نیاز به هیچ دلیل و برهان و حکمى اقتصادى ندارد. اعتصاب عمومى و به زیر کشیدن این حکومت اولین ضرورت براى ادامه حیات و بقاى مردم است.

سوال این است که پس از خلع ید از این رژیم دزدسالار، چگونه میتوان به “اقتصاد” سامان داد؟ در اولین قدم، دولت بر آمده از انقلاب باید حق همگانى براى داشتن یک معیشت درخور انسان قرن ٢١ را در صدر اقدامات خود قرار دهد. تعیین دستمزدها بر اساس سبد معیشتى مناسب و با استانداردهاى جهانى اولین و کمترین اقدام این دولت در سازماندهى اقتصادى بعد از حکومت اسلامى خواهد بود.

واقعیت این است که با اقتصاد سرمایه دارانه آبى براى مردم گرم نشده و نخواهد شد. اقتصادى که نه بر اساس کار مزدى، سود و استثمار انسان، بلکه بر اساس احتیاجات شهروندان پایه ریزى شده باشد، میتواند جوابگوى نیازها و حوایج بالنده هر انسان باشد. باید فلک را سقف بشکافت و طرح دیگر انداخت. سوسیالیسم راه برون رفت از این دریاى فقر است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *