به بهانه آزادی “آنا مونتس” جاسوس کوبا در آمریکا – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۳۲۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

 

آنا بلین مونتس پس از ۲۰ سال از زندان آزاد شد. او اکنون ۶۶ سال دارد. مونتس سال‌های سال در نهفته‌‌ترین لایه‌های دولت ایالات متحده در نقش جاسوس کوبایی نفوذ کرده بود تا اینکه در سال ۲۰۰۱دستگیر شد. مونتس به مدت ۱۷ سال اطلاعات فوق‌ محرمانه و مهمی را در اختیار کوبا گذاشته بود.

جاسوسی برای دولت متخاصم نباید با زندان پاسخ بگیرد. همین چند روز پیش هم شاهد اعدام علیرضا اکبری توسط جمهوری اسلامی به جرم جاسوسی برای دولت انگلیس بودیم. خارج از اینکه این اتهام واقعی بوده یا نه و به گفته علیرضا اکبری با شکنجه بدست آمده است، هیج دولتی نباید اجازه داشته باشد نفوذی در درون دستگاه اداری و اطلاعاتی خود را محکوم به زندان کرده یا بدتر از آن اعدام کند.

در دنیای سرمایه داری و به دلیل رقابت دولت ها با هم، جاسوسی به یک امر عادی تبدیل شده است. جاسوسی به صدها شیوه در جریان است، چرا که دولتها نهایتا دشمن همدیگر اند. جاسوسی دولت اوباما از آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان یک نمونه واضح است که نشان میدهد حتی دولتهای بظاهر دوست و متحد به جاسوسی علیه هم مشغولند. دنیای سرمایه داری دنیای حفط بقای دولت خودی تا سر حد ایجاد جنگ های ویرانگر و جاسوسی های اقتصادی و سیاسی و فن آوری است. این چرخه می تواند وجود نداشته باشد، اگر که انسان اسیر یک جامعه طبقاتی و ضد انسانی نباشد.

اگر مقابله با جاسوسی با مجازات سنگین پاسخ نگیرد آیا تمام تار و پود یک دولت از جاسوسان اشباع نمی شود؟ راه حل مقابله با این نفوذی ها چیست؟ صورت مسئله اولیه این است که جاسوسی معلول یک علت بغایت بزرگتر در جهان امروز است. جهان سرمایه داری بر اساس سیستم تنازع بقا و فلسفه بکُش تا کشته نشوی بنا شده است. این هدف، ضد بشری و دون شان و کرامت انسان است. با از بین رفتن نظام طبقاتی هیچ کس نیازی به جاسوسی ندارد. تا آن وقت باید جامعه به سوی یک سیستم مدنی تر و انسانی تر گام بردارد. همانطور که اعدام در بسیاری از کشورها ملغا شده است.

جاسوس را میتوان از پست و مقامی که دارد اخراج کرد. همین و بس. بیاد داشته باشیم وارد کردن اتهام جاسوسی و پیگرد و مجازات مخالفین نیز یک اهرم  فشار کارساز دولتها علیه آزادیخواهان است. جولیان آسانژ یک نمونه از آن است. جاسوسی نباید یک جرم باشد. این حکمی انسانی و متمدنانه است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *