طرحی نو دراندازیم! – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۳۸۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“رئیس برنامه جهانی غذا: برای جلوگیری از شورش و گرسنگی به میلیاردها دلار نیاز است. ”

آمارها حکایت از فاجعه اى وحشتناکتر از آنچه این سازمانهاى خیریه اى اعلام میکنند، دارند. در جهان امروز، با یک تخمین بسیار خوشبینانه، از هر ٩ نفر، ١ نفر در گرسنگی مزمن به سر میبرند. این در حالی است که جهان به اندازه هشت میلیارد جمعیت خود، غذا تولید میکند!

فقر، کمبود غذا، جنگ و اختلافات منطقه اى، تغییرات اقلیمى، مدیریت ناکارآمد، تغذیه نامناسب، اتلاف مواد غذایى و غیره از زمره دلایل بروز گرسنگى اعلام میشوند ولى سوال مهمتر این است که به پشتوانه کدام سیستم اقتصادى و سیاسى چنین علت هایی زمینه بروز و تاثیرگذاری پیدا میکنند.

فقر خود نتیجه هزاران سال ستم طبقاتى و در ٣ قرن اخیر نتیجه مستقیم ستم سرمایه داری در تمامى جهان است. از فقر مطلق که گریبانگیر اکثریت مردمان به اصطلاح جهان سوم است بگذربم، ما شاهد عروج فقر مزمن در کشورهای صنعتى هم هستیم.

جنگ، با هر کارکرد سیاسی و اقتصادی و به هر دلیل سودجویانه شرکتهای اسلحه سازی و نفتی و غیره، نتیجه بلاواسطه رقابتهای کشورهاى سرمایه دارى چه در عرصه منطقه اى و چه در عرصه جهانى است. اوکراین و تبعات این جنگ هر روز در جاى جاى این کره خاک قابل احساس است. تغیرات اقلیمى، نمونه واضحی از فاجعه بارى ادامه حیات سیستم سرمایه دارى است که براى سود و منفعت سرمایه و نه منفعت بشریت تلاش میکند.

جواب دول اروپایى و آمریکا و غیره  به مهاجرت گرسنگان از آفریقا، آسیا تا آمریکای لاتین و آمریکای شمالی جز افزایش نیروهاى نظامى در مرزهاى زمینى و دریایى خود نبوده است. این شرم آورترین نکته ای است که ما هر روز شاهد کشته شدن صدها نفر انسان به خاطر عبور “غیر قانونی”از مرزهاى “ملی” تعیین شده توسط سیستم سرمایه دارى در هر کشور هستیم.

اما شورش گرسنگان کابوسی است که یک درصدیهای حاکم را به ترس و واهمه واداشته است. آنچه شورش گرسنگان نام گرفته است، تمرین لشکر و سربازان طبقه کارگر است که براى نجات جان خود به میدان میایند.

جهان نیاز به سوسیالیسم؛ نیاز به عدالت اجتماعى و اقتصادى؛ نیاز به آرامش؛ نیاز به توزیع عادلانه و بالاخره نیاز به شعار “به هر کس به اندازه نیازش و از هر کس به اندازه توانش” را سالهاست با جسم و جان خود دریافته است. سوال در چگونگى تحقق و وقوع آن است. بى شک انقلاب، متمدنانه ترین راه دستیابى به این نیاز است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *