کشور هشدارها و کمبودها – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۰۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

یک کمبود – هزار کمبود. عضو کمیسیون بهداشت مجلس: بودجهٔ لازم برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است اما بودجه‌ای که دولت برای دارو تخصیص داده، نصف این رقم است.

ما در کشور هشدارها زندگی می کنیم؛ کشور ترس ها و دلهره ها، در جایی که آنچه عادی و طبیعی  جلوه می کند، نگرانی از اینکه فردا روز به مراتب بدتری باشد. ما در جایی به دنیا آمده ایم که حسرت نداشتن ها، با ما به دنیا می آید. در این دنیایی که در آن زندگی می کنیم، بهداشت عمومی و رایگان و تغذیه مناسب و مکفی بی معنی است. اینجا جنگلی است که انسان به “امان خدا رها” شده است. این واقعی ترین تصویر از زندگی انسانهایی است که در ایرانِ زیر سلطه قاتلان حرفه ای بدنیا آمده و برای یک لحظه خوشی باید مدام در حال جنگ باشند.

سوی دیگر این زندگی، یک طبقه کوچک با سرمایه های میلیارد دلاری، جهان به کامشان است. آقازاده هایی که از خون مردم ارتزاق می کنند و هر مشکلی را با پول حل می کنند. پول برایشان کاغذ پاره ای است که همه جا یافت می شود و فقط کافی است اراده کنند تا هر آنچه دست نیافتی است از جعبه جادوی آنها بیرون بیاید. آری آنها معجزات بیشماری دارند. پول و حکومت با آنها است.

آیا همه واقعیت زندگی در ایران فقط سیاهی و دست بسته اسیر شرایط بودن است؟ آیا ما اکثریت مردم آن جامعه که زندگی با کار و تلاش ما ساخته می شود، موجودات فرمانبری هستیم که قدرت عوض کردن این دنیای وارونه را نداریم؟ آیا حاکمان جنایتکار که به آسانی خون می ریزند، ادامه حیات خود را تضمین شده می بینند؟

به صحنه سیاسی در ایران بنگرید؛ به خیابان و مدرسه، به دانشگاه و کارخانه نگاه کنید. به موج عظیم مردمی که می جنگند تا دشمن را شکست دهند؛ به پیشروی های مردم و عقب نشینی های حکومت توجه کنید. این نبردی بزرگ علیه ارتجاع و فقر و فلاکت و دیکتاتوری است. این نبردی دهها ساله و بی همتا برای پایان دادن به سلطه متجاوزین به زندگی مردم است. نبردی که با پیروزی اش نه تنها دارو و درمان و بهداشت که زندگی و شادی و خوشبختی در انحصار گروهی نخواهد بود و به رایگان در اختیار عموم قرار می گیرد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *