نشست چهار دولت منفور – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۴۰۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

وزرای دفاع روسیه، جمهوری اسلامی، ترکیه و سوریه روز گذشته در مسکو جمع شدند تا بقول خود  اقدامات فعلی در زمینه تحکیم امنیت در سوریه و عادی سازی روابط ترکیه و سوریه را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

ظاهرا موضوع اصلی عادی سازی سوریه است. اما هر چهار دولت این روزها با مشکلات حاد سیاسی ای روبرو هستند که به تنهایی از پس آنها بر نمی آیند. روسیه که مبتکر این گردهمایی است در جنگ اوکراین بازنده شده و جنگی که پوتین فکر میکرد در چند هفته با اشغال مناطق وسیع و تغییر دولت اوکراین تمام میشود، نه فقط کشدار شده بلکه ارتش روسیه ضربات سنگینی را متحمل شده و دولت پوتین در سطح دنیا بسیار منزوی شده و اقتصادش ضربات جدی خورده است. در ترکیه اردوغان با چشم انداز و احتمال شکست و برکنار شدن در انتخابات ۱۴ مه یعنی کمتر از ۲۰ روز دیگر مواجه است. جمهوری اسلامی در داخل کشور با انقلاب و اعتصابات و اعتراضات گسترده  روبروست و صفوف داخلیش نیز در مقابل مردم سرنگونی طلب به هم ریخته است. و بشار اسد که خطر سرنگونی را چند سال پیش به کمک حکومت اسلامی و روسیه از سر گذراند، با تحریم جهانی روسیه و حکومت اسلامی، دچار بحران اقتصادی جدی شده و اقتصاد سوریه در بحران کامل و در ضعیف ترین وضعیت خود قرار دارد.

به این ترتیب همایش این چهار دولت فقط در مورد سوریه نیست. اینها جمع شده اند تا بگویند اوضاع اضطراری است و باید دست همدیگر را بگیریم که مضمحل نشویم. اما واقعیت اینست که هر چهار دولت بقول شطرنج بازان آچمز هستند.  اردوغان در موقعیتی نیست که بتواند مانورهای جدی ای مثل دست کشیدن از حمایت داعش و بلند کردن پرچم دفاع از پوتین در اروپا را انجام دهد، هیچکدام از این دولتها هم نمیتوانند کاری موثر در مقابل اعتصابات و انقلاب مردمی علیه جمهوری اسلامی در ایران انجام دهند، و از هیچکدام برای کمک به بحران مهلک اقتصادی در سوریه کاری بر نمی آید. چون خود با بحران مواجهند. پوتین هم باید گلیم خود را از جنگ اوکراین بیرون بکشد و از شکست محتوم در اوکراین جلوگیری کند.

سه دولت روسیه، ترکیه و حکومت اسلامی محور ارتجاع و تعفن سیاسی در منطقه و در دنیا هستند. سوریه هم گرچه به همان درجه ضد مردمی و متعفن اما ضعیف تر از آنست که بتواند نقشی در خارج از مرزهایش ایفا نماید. این کار مردم است که همه این نیروهای ضد مردمی و تروریست و آدمکش  را با انقلاباتشان از صحنه جارو کنند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *