اول ماه مه بیادماندنی در دل انقلابی تاریخی- شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۴۱۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز جهانی کارگر امسال روزی پُر شور در دل انقلاب زن زندگی آزادی بود و مُهر این انقلاب را برخود داشت. این را به روشنی در قطعنامه و بیانیه ویژه این روز میشود دید. در شرایطی به استقبال این روز رفتیم که دهها هزار کارگر پروژه ای در نفت و گاز و فولاد در اعتصاب هستند و در برابر تهدیدات پیمانکاران و مقامات مسئول اعلام کردند که با اعتصابات خود این روز را گرامی میدارند. کارگران در قشم بنر اول مه را برپا کردند و در  واحد “الوفین پتروشیمی” ایلام با پهن کردن سفره خالی مقابل پتروشیمی به فقر اعتراض کردند. شماری از خانواده های کارگران با انتشار یک ویدئو کلیپ، همبستگی خود را با کارگران اعتصابی به نمایش گذاشتند.

امسال در اول ماه مه بازنشستگان تامین اجتماعی درخشیدند و با تجمعات خود در چندین شهر و راهپیمایی هایشان خیابانها را از آن خود کردند. در اهواز بنر گرامیداشت اول مه جلوی صف کارگران به اهتزاز در آمد. در شوش و کرمان مارش کارگران جلوه زیبایی داشت و شعارهایشان بر فضای شهر طنین انداخته بود و در شوش علی نجاتی عضو سندیکای نیشکر هفت تپه پیشاپیش صف بود. از سوی دیگر در نیشکر هفت تپه نیز که کارگران از صبح به مناسبت روز جهانی کارگر شیرینی پخش میکردند، دو نفر از نمایندگان کارگران، یوسف بهمنی و ابراهیم عباسی، مورد تعرض برنامه ریزی شده حراست قرار گرفتند اما کارگران ایستادند و در مخالفت با این حمله تجمع کردند.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان نیز در اعتراض به دستگیری شماری از همکاران و فعالان اجتماعی، همزمان با دیدار از  خانواده محمد حبیبی، معلم زندانی، به مناسبت اول ماه مه در یک توئیت هماهنگ با هشتگ  # انقلاب_اعتصاب پیام رسای خود را اعلام کرد. هشتکی که گفتمان همه مردم در انقلاب جاری است.

فراخوان ۴۸ تشکل دانشجویان و دانش آموزان و فعالین اجتماعی به مناسبت اول ماه مه به عنوان روز سراسری اعتصاب و اعتراض وسیعا در تمام شهرها و محلات پخش و در خیابانها و  دانشگاهها پرفورمنس ها اجرا شد. همچنین شعارنویسی ها در محلات و شعاردهی های شبانه برقرار بود و در غروب در محلات راهپیمایی و شعارهای اعتراضی سر داده شد. در جاهایی هم زنان بی حجاب با پرفورمنس های خود اول مه بی حجاب را اعلام کردند.

بعلاوه در سنندج، این شهر اول مه ها، برنامه های مختلفی اجرا و سخنرانی ها شد. در یکی از این برنامه ها قرائت پُر صلابت قطعنامه توسط یکی از زنان با یاد کردن از مهسا امینی این نماد انقلاب و اعلام شعار نه می بخشیم و نه فراموش میکنیم پیام گویای این روز بود.

در آستانه این روز تاریخی جمعی از زنان تهران و کرج با برپایی آکسیونهایی و بدست گرفتن بنرهایی در اعتراض به  فقر و استثمار و سرکوب و بی تامینی روز جهانی کارگر را  گرامی داشتند. این چنین است که اول ماه مه امسال به یک روز تاریخی در دل انقلاب تبدیل شد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *