تبریک روز جهانی کارگر – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۰۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

امروز روز جهانی کارگر است. ساده است دیدن این همه امکانات رفاهی در زندگی. اما از آنچه می خوریم و می نوشیم و از سرپناه تا رفاهیات تا امکانات آسایش همگانی با کار و تلاش طبقه کارگر بدست می آید.

ساده است دیدن مسکن و بیمارستانها و مراکز خرید و انواع و اقسام خوراکی ها و پوشاک مناسب و رنگارنگ. دیدن این همه امکانات برای بهتر زیستن ساده می نمایند اما اگر این طبقه با کار هر روزه خود وجود نداشت، دیدن این همه تولیدات اجتماعی با این همه تنوع ممکن نمی شد.

در نگاه دیگر، بهبود زندگی و دست یافتن به حقوق شهروندی و بالا رفتن حرمت و شان انسان در جامعه، از جمله موقعیت زن در جوامع کنونی محصول مبارزه و نبرد هر روزه طبقه کارگر جهانی علیه همه نابرابری های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در جهان است. وقتی کارگر برای دستمزد بالاتر دست به اعتراض و اعتصاب می زند و وقتی برای حق تشکل مبارزه می کند در واقع برای رفاه و آسایش همه مردم می جنگد. از حق تحصیل رایگان تا بهره مندی از بهداشت و درمان عمومیِ رایگان تا بیمه بیکاری، همه مُهر این مبارزه را بر خود دارد. در ایران امروز و در دل انقلاب جاری نیز نقش تاریخی طبقه کارگر ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی صد چندان از اهمیت تاریخی و تعیین کننده ای برخوردار است.

اینها البته پایان کار نیست. طبقه کارگر با رها شدن از شر بردگی مزدی و پایان دادن به استثمار سرمایه داری همه بشریت را آزاد می کند. انقلاب علیه نظم کاپیتالیستی پایان همه نابرابری ها و رسیدن به یک جامعه انسانی و خوشبخت است. روز جهانی کارگر یک روز تاریخی در نبرد برای رسیدن به یک دنیای بهتر است. زنده باد روز جهانی کارگر.

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *