قبر خمینی – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۴۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در سی‌ و چهارمین سالمرگ خمینی، درحالی‌که نرخ تورم دو ماه منتهی به سال جدید از ۷۰ درصد فراتر رفته، برخی هزینه‌های برگزاری مراسم سالمرگ خمینی هم افزایش یافته است. در یک فقره وزارت نفت ۵۰ میلیارد تومان برای مراسم امسال هزینه کرده است.

مراسم های باشکوه با صرف هزینه های نجومی برای پیشوایان، شاهان و فرمانروایان، اساسا برای سپاسگزاری و ادای احترام به این اشخاص نیست. پولی که صرف چنین هزینه هایی می شود فقط با این هدف صورت می گیرد که انسانِ فاقد قدرت و بی بهره از امکانات مالی را در کنج تنهایی و بی کسی مورد هدف قرار دهد. عظمت و جلال و شکوه سلاطین را به رُخ میکشند تا به انسان معمولی القاء کنند که کسی نیستند، تنها و بی کس و کوچک اند و در برابر قدرت حاکم ضعیف اند و امکان تغییر این زندگی توام با فقر و فلاکت و دیکتاتوری را ندارند. دیدن گور خمینی نیز از این قاعده مستثنا نیست. وقتی به درخشش طلاهای بکار گرفته شده بر گور خمینی نگاه می شود و آن حجم عظمی از پول که صرف ساختن این بارگاه جنایت شده است، انسان منفرد به خود می گوید مگر تغییر این اوضاع ممکن است؟

حکومت اسلامی که هر دو پایش لب گور است و هر لحظه مرگ در برابر چشمان از حدقه در آمده اش والسا می رقصد، در اوج ناامیدی به هر آنچه که بتواند ذره ای در دل مردم تردید ایجاد کند چنگ می زند تا شاید امروز را به فردا برساند. درسی که ما مردم از این ۴ دهه جنایت حکومت اسلامی گرفته ایم این واقعیت ساده است که مذهب تنها وسیله انقیاد و عقب ماندگی فرهنگی نیست که ماشین کشتار و ابزار فقر و فلاکت عمومی نیز است.

انقلاب نوین ایران پایان این ریاکاری مذهبی و فلاکت عمومی خواهد بود. برابری و آزادی همه انسانها شرط شکوفایی همه جامعه است. نه پیشوا، نه سلطان، نه آقا بالاسر و نه برتری طلبی ملی و مذهبی. یک نژاد و آن هم نژاد انسان.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *