بحران بی آبی و لب تشنه مردم – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۸۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز دوشنبه ۹ مرداد، شمار زیادی از مردم شهرستان زابل در اعتراض به بی آبی به خیابان آمدند. شامگاه دوشنبه نیز مردم دیواندره در استان کردستان پس از سه روز قطعی آب آشامیدنی، به خیابان‌ها آمدند و علیه حکومت شعار دادند.

بحران بی آبی سرآمد همه بحرانها در ایران است. بزرگترین فاجعه معیشتی که می تواند یک کشور را تهدید کند. ایران کشور بحران ها است. بحران گرانی، تغذیه، بهداشت، درمان. بحران مسکن و بیکاری و بحران دستمزدهای چندین برابر زیر خط فقر. هر کدام از این معضلات اجتماعی می تواند یک جامعه را تا مرز فروپاشی پیش ببرد و حتی منجر به ساقط کردن حکومتها شود. اما بحران بی آبی زنگهای خطر را بلندتر به صدا در می آورد.

بحران بی آبی فقط کمبود آب نوشیدنی نیست که سراغ فروشگاهها برویم و با پرداخت چند برابر قیمت برای چند بطری آب بهرحال رفع تشنگی کنیم. مردم محتاج بهداشت و نظافت و پخت و پز غذا هستند. کمبود آب یعنی مختل کردن همه این چرخه زندگی.

این پایان فاجعه نیست. میلیونها کشاورز نیازمند فوری آب هستند تا محصولات خود را آبیاری کنند. خشکسالی یکی دیگر از بلایایی است که با وجود حکومت منحوس اسلامی به جان جامعه افتاده و زندگی مردم را در ابعاد بسیار عظیم تهدید به نابودی می کند.

بحران بی آبی و خشکسالی در ایران ربط  مستقیمی به وضعیت طبیعی و آب و هوایی جهانی ندارد. این درد مستقیما محصول سیاست جمهوری اسلامی است. از همین امکانات موجود در ایران می شود به جنگ بی آبی رفت و با اختصاص میلیاردها دلار بودجه، آب را به اندازه کافی برای همه مردم تامین کرد.

برای حل این اَبر بحران اجتماعی، راه را مردم زابل و دیواندره نشان داده اند. اعتراضات وسیع تر، متشکل تر و هماهنگ تر راه حل است. خصوصا مردم سیستان و بلوچستان در شرق ایران با “لب تشنه” در رویای نوشیدن یک لیوان آب سالم و بهداشتی هستند. این هیولا در همه جا دارد سایه شومش را بر زندگی مردم می گستراند. با مبارزه سازمان یافته و سراسری به جنگ بحران بی آبی در ایران برویم. این مبارزه فوری، ممکن و حیاتی است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *