خواننده های رپ باید آزاد شوند - میلاد رسایی منش

خواننده های رپ باید آزاد شوند – میلاد رسایی منش

مندرج در ژورنال شماره ۵۴۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز یک‌شنبه ۱۶مهر، رئیس سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان سمنان، از بازداشت شماری از اعضای “یک گروه ۱۰۰ نفره رپرهای زیرزمینی” به‌اتهام “ساخت و انتشار” یک ویدیو خبر داد. او گفته است که این افراد به دنبال “حرمت‌شکنی” و تهیه یک کلیپ “توهین‌آمیز به مقدسات” بازداشت شدند.

دشمنی حکومت اسلامی با هنر و بخصوص موسیقی و هنرمندان آهنگ ساز، نوازنده و خواننده امر تازه ای نیست. حکومت اسلامی در ایران به اندازه عمر‌ش علیه این قشر مشخص در جامعه بارها قانون تصویب کرده، به آنها حمله کرده، ساز شکسته و کنسرت کنسل کرده است. به طور واقع بلایی نیست که این حکومت ارتجاعی و ضد هنر، سر موزیسین ها و خواننده ها، قشری که در جوامع دیگر از محبوب ترین و تاثیرگزارترین اقشار هستند، نیاورده باشد.

حمله اما به رپرها در شرایط امروز ایران از جنس دیگری است. موسیقی رپ که صدای بی صدا ترین و بی حقوق ترین گروه های اجتماعی در ایران بوده است، و‌ به اعتبار تمرکزش بر کلام، ساده تر از ژانرهای دیگر موسیقی تولید میشود و در سطح کلان با مخاطب خود‌ ارتباط میگیرد، امروز صرفا هنری که حکومت با آن مشکل شرعی دارد نیست. رپِ اعتراضی امروز برای حکومت اسلامی نه یک سبک موسیقی که ناقوس مرگ است. نوایی جادویی که نسلی را نه تنها آگاه، که علیه این اوباش از گور برخواسته اسلامی تشجیع و انقلابی میکند. رپ های داخل کشور و‌ زیر زمینی قطعا در روشن نگه داشتن مشعل انقلاب زن زندگی آزادی در اذهان مردم نقش برجسته ای بازی می کنند. به همین اعتبار است که حکومت اسلامی وحشت زده در کشاش انقلاب سال گذشته نخست توماج صالحی، و سپس سامان یاسین را دستگیر کرد، و امروز هم در یک برنامه از پیش برنامه ریزی شده، ۱۰ رپر دیگر را دستگیر کرده است.

این حرکت رذیلانه حکومت ضمن آنکه یاداوری میکند که مردم ایران به طور واقع در عرصه های متنوع در حال جنگ با حکومت اسلامی هستند، این موضوع را هم برجسته میکند که هنر اعتراضی و هنرمندان انقلابی تا چه حد توان تاثیر گذاری در انقلاب جاری را دارند. با توجه به نکات ذکر شده میتوان دلیل وحشت حکومت اسلامی از رپرها را درک کرد.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *