نوجوان پاکستانی با "قلب هندی" - کیوان جاوید

نوجوان پاکستانی با “قلب هندی” – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۷۳۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

عایشه رشید “کاردیومیوپاتی” مادرزادی دارد، وضعیتی که پمپاژ خون را برای قلب دشوار می‌کند. مادر عایشه می‌گوید: “پزشکان پاکستان گفتند برای درمان مناسب باید به هند یا کانادا برویم.”

راه دشوار رسیدن به هند یکی دیگر از جدال‌های این دختر نوجوان برای زنده‌ماندن بود. زیرا دو دولت هند و پاکستان از زمان تقسیم شبه‌قاره هند در سال ۱۹۴۷ تا کنون دشمنان سرسخت یکدیگر بوده‌اند. کشمکش‌ها و اختلافات میان این دو کشور ریشه ناسیونالیستی و دینی دارد. بااین‌حال تقاضای ویزای این خانواده برای سفر به هند مورد قبول واقع شد.

سرانجام پس از ۱۰ ماه انتظار قلب اهداکننده ۶۲ ساله‌ای از دهلی برای پیوند به عایشه آماده شد. مادر عایشه می‌گوید این لحظه‌ای از شادمانی و آسودگی ناب برای خانواده ما بود.

این خبر نه‌تنها یک موفقیت شادی‌بخش برای عایشه و خانواده او است که نشان می‌دهد انسانیت مرز نمی‌شناسد و دشمنی بین انسان‌ها زاده نظام‌های حاکم بر جهان است. ما مردم را با اختلافات دینی و قومی و ناسیونالیستی از هم جدا می‌کنند. از بدو تولد تفاوت‌ها و تنفر ملی و قومی و مذهبی را در گوش ما زمزمه و بیگانه‌هراسی را در روح و روان ما نهادینه می‌کنند. از ما “نژاد برتر” و از آنها “نژاد پست”می‌سازند. با مغزشویی مداوم از ما وطن‌پرستانی می‌سازند که حاضر باشیم خون همسایگانمان را بر زمین بریزیم و به این افتخار کنیم که خون و نژاد و ژن ما با بقیه تفاوتی بنیادی دارد. هندی دشمن پاکستانی و پاکستانی دشمن هندی، فارس دشمن عرب و عرب دشمن آن یکی می‌شود.

اینها همه ابزار سودبری یک‌طبقه است. حاکمانی که برای غارتگری و استثمار انسان‌ها، تفرقه و جدایی و تنفر از انسان‌ها با چهره‌ها و زبان‌ها و اعتقادات دیگر را بی‌وقفه به‌سوی ما بمباران می‌کنند تا خود از همه نعمات زندگی بهره‌مند شوند.

خبر پیوند قلب عایشه نشان می‌دهد که انسانیت مرز ندارد. ما همه از یک نژاد هستیم، نژاد انسان. انسانیت تنها در ورای این نظام سودپرست و ضدانسانی متبلور می‌شود و جهان در یک همبستگی انسانی جهانی در هم‌زیستی کامل در کنار هم از زندگی نهایت لذت را می‌برد. به امید آن روز.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *