شرط مهم حل مسئله فلسطین - محسن ابراهیمی

شرط مهم حل مسئله فلسطین – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۷۳۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

موضع اخیر سه کشور اسپانیا، نروژ و جمهوری ایرلند که در اقدامی هماهنگ از تصمیم خود برای به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطین در ۲۸ ماه مه خبر داده‌اند، مسئله فلسطین و راه‌حل آن را بار دیگر به رأس موضع‌گیری‌ها و مناظره‌های حاد سیاسی رانده است.

همچنان که انتظار می‌رفت دولت نتانیاهو به این اتفاق با خشم واکنش نشان داد و دولت خودگردان فلسطین هم از آن به‌عنوان “یک‌لحظه تاریخی” استقبال کرد. واکنش حماس این وسط جالب‌توجه است. عزت الرشق، از رهبران ارشد حماس از این اتفاق به‌عنوان یکی از دستاوردهای “طوفان الاقصی” استقبال کرد. حماس که در آرزوی راه‌انداختن حاکمیت اسلامی از “رودخانه تا دریا” یعنی به دریا ریختن مردم اسرائیلی آن منطقه جغرافیایی است، عملاً دارد می‌گوید در فرصت مناسب یک ۷ اکتبر تازه‌ای راه خواهد انداخت.

حکام اسلامی چه می‌گویند؟ آنها فعلاً مشغول جنازه چرخانی هستند و در رسانه‌هایشان در باره موضع حماس خبررسانی می‌کنند. حکومت اسلامی مدت‌هاست در باره مسئله فلسطین یکی به میخ یکی به نعل می‌زند. از یکطرف همچنان بر طبل توخالی نابودی اسرائیل می‌کوبد و از طرف دیگر نماینده دائمش در سازمان ملل اخیراً به قطعنامه پیشنهادی اردن رأی مثبت داد که شامل به‌رسمیت‌شناسی راه‌حل دو کشوری است. این موضع پریشان ناشی از یک تناقض واقعی است که حکومت اسلامی در میان آن گیرکرده است. از یکطرف دست‌کشیدن از اسرائیل‌ستیزی به‌مثابه یک رکن ایدئولوژیک ممکن نیست. از طرف دیگر در داخل با چالش‌های سیاسی تکان‌دهنده و در منطقه و جهان با انزوای سیاسی مواجه است.

علی‌رغم به‌رسمیت‌شناسی دیپلماتیک تشکیل یک دولت فلسطین مستقل در کنار دولت اسرائیل توسط بیش از ۱۴۰ کشور، تا کنون راه‌حل دو کشور تحقق‌نیافته است. چرا؟ چون صرف به‌رسمیت‌شناختن راه‌حل دوکشوری کافی نیست. باید دست نیروها و دولت‌هایی را کوتاه کرد که از تداوم مسئله فلسطین ارتزاق می‌کنند و حاضر نیستند مسئله فلسطین حل شود. دولت‌ها و نیروهایی که در دو سوی این مناقشه به سیاست‌های نژادپرستانه و فاشیستی همدیگر نیاز دارند. باید تکلیف را با دو دولت نژادپرست، فاشیست و مذهبی اسرائیل از یکطرف و جمهوری اسلامی و باندهای اسلامی وابسته‌اش از طرف مقابل تعیین تکلیف کرد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *