فاشیسم و کاریکاتورش در انگلیس! - مصطفی صابر

فاشیسم و کاریکاتورش در انگلیس! – مصطفی صابر

مندرج در ژورنال شماره ۷۴۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بدنبال فراخوان به برگزاری انتخابات زودتر از موعد توسط نخست وزیر انگلیس، ایشان احیای خدمت وظیفه اجباری را بعنوان وعده انتخاباتی خود اعلام کرده است. بدین معنی که هر جوان ۱۸ ساله، یا باید مدت یک سال کامل در نیروهای مسلح خدمت کند و یا هر ماه، در دو روز آخر هفته، برای کار اجتماعی در نهادهایی مثل آتش‌نشانی، پلیس و یا بهداشت و درمان ملی بریتانیا داوطلب شود. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا گفته که این برنامه برای جوانان هدفی مشترک ایجاد خواهد کرد و باعث ایجاد حس افتخار در بریتانیا خواهد شد!

آیا بوی فاشیسم از این عبارات به مشام نمی رسد؟

اگر سایر توجیهات حزب محافظه کار در دفاع از خدمت اجباری نظامی را بشنوید، این بو حتی آزار دهنده تر هم میشود: “روح ملی” را تقویت میکند. به جوانان کمک میکند از “بیکاری و جرم و جنایت” دور شوند. و نظایر اینها.

اما این وعده انتخاباتی بیشتر باعث شوک و تمسخر در بریتانیا شده است. مخالفت ها و تعجب ها بیشتر از سوی طرفداران تقویت ارتش در انگلیس می آید. آنها میگویند چند ده هزار جوان ۱۸ ساله داوطلب جز دردسر فایده ای برای ارتش ندارند. برخی آنرا خودکشی سیاسی و تلاش از سر استیصال حزب محافظه کار برای پیروزی در انتخابات چهارم ژوئیه دانسته اند. نظر سنجی ها حاکی از فاصله زیاد حزب محافظه کار در پس رقیب اش حزب کارگر است. ظاهرا بدنه سنتی حزب محافظه کار به ایده احیای نظام وظیفه اجباری علاقه مند است و حالا آقای ریشی سوناک میکوشد مگر آنها را برای انتخابات آینده به حرکت درآورد!

برگشت به ایده نظام وظیفه اجباری که بیش از ۶۰ سال است ملغی شده است، میتواند کلک انتخاباتی مسخره آقای سوناک باشد و با موقعیتی که حزب محافظه کار در انگلیس دارد بیشتر شبیه کاریکاتوری از فاشیسم است. اما فاشیسم حتی کاریکاتورش هم خطرناک است!

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *