اقتصادِ رژیم فاسد - فاتح بهرامی

اقتصادِ رژیم فاسد – فاتح بهرامی

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

گزارشی درباره “اقتصاد ایران” در سال گذشته توسط بی بی سی منتشر شده که درباره تورم و گرانی و سقوط ارزش ریال و غیره آمار و ارقام و نکاتی را از جانب نهادها و عوامل حکومت نقل میکند و اشاره دارد که “دولت تلاش کرد تا اوضاع را بهتر کند، ولی تا یک مشکل را حل نکرده، دردسر تازه ای پیدا شد.

” بله، از جمله تلاشهای دولت برای “بهبود اوضاع” باید به ابعاد و اشکال مختلف سرکوب کارگران و مزدبگیرانی که خواهان حقوق صنفی خود بوده اند اشاره کرد: مثلا نپرداختن بموقع دستمزدها، تشدید استثمار و حمله به دستمزد و خدمات اجتماعی، زندانی کردن کارگر و معلم و پرستارانی که برای دریافت حقوق خود اعتراض و تظاهرات کرده اند، ضرب و شتم بازنشستگانی که صندوقهای آنها تاراج شده و در اعتراض مجبور به خیابان آمدن شده اند، کشتار انسانهائی که برای زنده ماندن به کولبری و سوختبری روی آورده اند، و لیست این نوع “تلاش” دولت و حکومت اسلامی طولانی است. اما اینها “دردسر”های دولت را حل نکرده چون در طول کل سال ۱۴۰۲ نیز مبارزه و اعتراض کارگران و مردم زحمتکش بطور مداوم ادامه داشته و این مبارزه تشدید هم خواهد شد.

ایران یک جامعه ثروتمند است که تحت حاکمیت یک نظام سرمایه داری بشدت فاسد و جنایتکار ضد انسان گرفتار است. حل مشکلات اقتصادی و رفاهی مردم مطلقا معضل و مشغله حکومت نیست. حتی بخش مهمی از تورم و گرانی موجود محصول سیاستهای آگاهانه حکومت است که بدلیل منفعتشان زندگی مردم را قربانی میکنند.  هزینه های گزافی که وجود اوباشانی از قبیل زندانبان و حجاببان و شکنجه گر و پاسدار و بسیجی تا هزینه نجومی دم و دستگاه گسترده مذهب و تبلیغات اسلامی و سیستم جاسوسی و امنیتی صرف میشود، را با هزینه جنگ نیابتی و تولید موشک و صنعت اتمی و حجم گسترده و غیر قابل تصور اختلاسها و دزدیهای سران حکومت و آیت الله ها و سرداران سپاه را جمع کنید تا معلوم شود که پول نفت و کل ثروت تولید شده توسط بخش کارکن جامعه در اقتصاد این رژیم فاسد صرف چه میشود.

معضلات بحران اقتصادی در ایران نه فقط در جمهوری اسلامی بلکه در هیچ حکومتی مبتنی بر اقتصاد سرمایه داری قابل حل نیست. وضع گرانی و تورم  و فشار اقتصادی ای که بر مزدبگیران جامعه تحمیل شده بدون شک در جمهوری اسلامی حتی قابل تخفیف نیست. رهائی از وضع موجود فقط با سرنگونی جمهوری اسلامی و برپائی یک جمهوری سوسیالیستی ممکن است که برقراری آزادی و برابری و رفاه هدف آن است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *