رکوردشکنی دلار، شکستن کمر مردم - کیوان جاوید

رکوردشکنی دلار، شکستن کمر مردم – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رکوردشکنی قیمت ارز در بازار ایران؛ دلار از ۶۵ هزار و ۳۰۰ تومان گذشت، یورو به مرز ۷۱ هزار تومان رسید.

هم‌زمان با حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق و کشته‌شدن چندین فرمانده ارشد رژیم، رکوردشکنی دلار در بازار مالی جمهوری اسلامی سیر بسیار شتابان‌تری پیدا کرده است. بااین‌حال پیش‌ازاین بحران سیاسی نیز، ریال در طول سال‌های اخیر ارزش خود را بیش‌ازپیش ازدست‌داده است.

در فرهنگ عامه وقتی شرایط بغرنج یا وضعیت نابسامانی مشاهده شود گفته می‌شود: “خدا به دادمان برسد”. البته هیچ‌وقت هم خدا به داد کسی نرسید. درعین‌حال در شرایط فعلی، مردم یک دلیل اصلی وضعیت فلاکت‌بار فعلی را چمبره زدن حکومت الهی بر زندگی‌شان می‌دانند.

رکورد زدن دلار درحالی‌که حقوق‌ها ریالی است و قیمت‌ها دلاری، به یک کابوس تمام‌عیار تبدیل می‌شود. در این شرایط، قیمت‌ها به‌سرعت نور اوج می‌گیرد و زندگی‌های بیشتری را فنا می‌کند. در وضعیتی که فقر عمومی دهان بازکرده است و جان و هستی مردم را همچون هیولای افسانه‌ها می‌گیرد؛ در شرایطی که در کنار فقر کمرشکن و غیرقابل‌مهار، هر جلوه‌ای از زندگی زیر شلاق حکومت اسلامی قرار دارد و در وضعیتی که تمامی راه‌های نفس‌کشیدن مردم مسدود شده است، سردمداران حکومت اسلامی در مسابقه‌ای نفس‌گیر در حال غارت زندگی مردم و در حال اختلاس‌های نجومی‌اند. در همین شرایط که عمیق‌ترین دره بین فقر و ثروت دهان گشوده است و در ایران بر تعداد میلیاردرها به دلار هر روز افزوده می‌شود و از آن طرف بخش وسیع‌تری از مردم از خط بقا نیز عبور می‌کنند، آری در این اوضاع، ماشین کشتارها و اعدام‌ها در ایران با سرعت سرسام‌آوری به‌پیش می‌راند.

در این شرایط فلاکت‌بار اگر یک انقلاب زیروروکننده در چشم‌انداز نبود و فضای جامعه برای سرنگونی بیش از همیشه مهیاتر نبود، به‌راستی زندگی دهشتناک می‌نمود. در این شرایط که جمهوری اسلامی در اوج ذلت سیاسی و اقتصادی دست‌وپا می‌زند و بحران‌های همه‌جانبه داخلی و بین‌المللی نفس این رژیم را به شماره انداخته است، یک امید مردم را به آینده خوش‌بین می‌کند. امید به اعتراضات متحدانه و سراسری و امید به اینکه می‌توان و باید همه دست‌به‌دست هم بدهند و ریشه این فساد را برکِنند تا به آزادی و رفاه برسند. آن روز می‌رسد و ما مردم بی‌وقفه برای ساختن این روز تلاش می‌کنیم.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *